شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

نرم افزار هوش تجاری چیست؟

نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI یک فرایند مبتنی بر فناوری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران و پرسنل سازمان کمک میکند تا تصمیمات تجاری خود را آگاهانه بگیرند. بعنوان بخشی از فرایند BI، سازمان‌ها داده‌ها را از سیستم‌های داخلی IT و منابع خارجی جمع‌آوری کرده و آنها را برای تجزیه‌وتحلیل آماده میکنند، سپس داشبورد و گزارش‌های BI را میسازند تا نتایج تجزیه‌وتحلیل را برای تصمیم‌گیری عملیاتی در دسترس کاربران تجاری قرار دهند (ساخت و برنامه‌ریزی استراتژیک).

اجزای نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

روند کار نرم افزار هوش تجاری  (نرم افزار BI) چگونه است؟

معماری نرم افزار هوش تجاری شامل مواردی فراتر از صرف نرم‌افزار BI است. داده‌های هوش تجاری بطور معمول در انبار داده‌ای که برای کل سازمان ساخته شده است یا در داده‌های کوچک‌تر ذخیره میشود که زیرمجموعه‌ای از اطلاعات کسب‌وکار را برای بخش‌های مختلف و واحدهای تجاری دارد که اغلب با یک انبار داده سازمانی ارتباط دارند. 

علاوه بر این، دریاچه‌های داده مبتنی بر خوشه‌های Hadoop یا سایر سیستم‌های بزرگ داده بطور فزاینده‌ای به‌عنوان مخازن یا پایگاه‌های فرود برای داده‌های BI و تجزیه‌وتحلیل (به‌ویژه برای پرونده‌های ورود به سیستم)، داده‌های سنسور، متن و انواع دیگر داده‌های بدون ساختار یا نیمه ساختار استفاده میشود.

داده‌های BI میتوانند شامل اطلاعات تاریخی و داده‌های زمان واقعی جمع‌آوری‌شده از سیستم‌های منبع در هنگام تولید باشند که ابزارهای BI را قادر میسازد تا از فرایندهای تصمیم‌گیری استراتژیک و تاکتیکی پشتیبانی کنند. قبل از استفاده در برنامه‌های BI، داده‌های خام از سیستم‌های منبع مختلف معمولاً باید با استفاده از ابزار ادغام داده‌ها و مدیریت کیفیت داده‌ها ادغام، تلفیق و پاک شوند تا اطمینان حاصل شود که تیم‌های BI و کاربران تجاری در حال تجزیه‌وتحلیل اطلاعات دقیق و سازگار هستند.

مراحل در فرایندهای نرم افزار BI شامل موارد زیر است:

  • آماده‌سازی داده‌ها
  • پرس‌وجو تحلیلی از داده‌های تهیه شده 
  • توزیع شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و سایر یافته‌ها برای کاربران تجاری
  • استفاده از اطلاعات برای کمک به تأثیرگذاری و پیشبرد تصمیمات تجاری

در ابتدا، ابزارهای BI در درجه اول توسط متخصصان BI و IT که داشبوردهای مدیریتی و گزارش برای کاربران تجاری تولید می‌کردند، استفاده میشد. امروزه به‌لطف توسعه هوش تجاری سلف‌سرویس و ابزارهای کشف داده، تحلیلگران، مدیران و پرسنل بطور فزاینده‌ای از سیستم‌عامل‌های هوش تجاری خود استفاده می‌کنند. 

محیط‌های هوش تجاری سلف‌سرویس، کاربران تجاری را قادر می‌سازد تا داده‌های BI را پرس‌وجو کنند، تجسم داده‌ها را ایجاد و داشبورد را بصورت دلخواه خود طراحی کنند.

شرکت توسعه یکپارچه ایلیا با دریافت مجوز ارزیابی و اعتبار سنجی امنیتی نرم افزار (مجوز افتا) گام مهمی در تامین امنیت کاربران خود برداشته است. 

مجوز افتا در برگه نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

چرا نرم افزار هوش تجاری مهم است؟

به‌طورکلی، نقش هوش تجاری بهبود عملکردهای تجاری سازمان از طریق استفاده از داده‌های مربوطه است. شرکت‌هایی که بطور مؤثر از ابزارها و تکنیک‌های BI استفاده می‌کنند، این امکان را دارند داده‌های جمع‌آوری‌شده خود را به بینش ارزشمندی درباره روندها و استراتژی‌های تجاری خود تبدیل کنند. سپس میتوان از چنین بینشی برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه تجارت استفاده کرد که باعث افزایش بهره‌وری، درآمد و تسریع در رشد تجارت و سود بیشتر میشود. 

مزایای نرم افزار هوش تجاری چیست؟

یک نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI مزایای مختلف تجاری را در یک سازمان ایجاد میکند. به‌عنوان‌مثال، BI به مدیران C-suite و مدیران دپارتمان‌ها امکان می‌دهد تا بطور مداوم بر عملکرد کسب‌وکار نظارت کنند تا در صورت بروز مشکلات یا فرصت‌ها، بتوانند به‌سرعت عمل کنند. 

تجزیه‌وتحلیل داده‌های مشتری به کارایی بازاریابی، فروش و خدمات مشتری کمک میکند. تنگناهای زنجیره تأمین، تولید و توزیع را می‌توان قبل از اینکه خسارت مالی وارد کنند، شناسایی کرد. مدیران منابع انسانی بهتر می‌توانند بهره‌وری کارکنان، هزینه‌های نیروی کار و سایر داده‌های نیروی کار را کنترل کنند.

مزایای نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

به‌طورکلی، مزایای اصلی کسب‌وکارها از نرم افزار هوش تجاری یا BI میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • تسریع و بهبود تصمیم‌گیری 
  • بهینه‌سازی فرایندهای تجاری داخلی 
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی
  • حل مشکلات تجاری نقطه‌ای
  • شناسایی روندهای نوظهور تجارت و بازار 
  • توسعه استراتژی‌های تجاری قوی‌تر
  • فروش بالاتر و درآمد جدید 
  • برتری نسبت به شرکت‌های رقیب

هوش تجاری ( BI ) همچنین مزایای تجاری دیگری را نیز به همراه دارد، از جمله این موارد

مدیر پروژه را در ردیابی وضعیت پروژه‌های تجاری و سازمان‌ها را در جمع‌آوری اطلاعات رقابتی از رقبای خود یاری میدهد. علاوه بر این، تیم‌های BI، مدیریت دیتا و IT از هوش تجاری بهره میبرند و از آن برای تجزیه‌وتحلیل جنبه‌های مختلف فناوری و عملیات تجزیه‌وتحلیل استفاده می‌کنند. 

لوگوی فوکس در برگه نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

نرم افزار هوش تجاری Focus ERP

نرم‌افزارFocus ERP  مجهز به هوش تجاری قدرتمند در سیستم‌های ERP است که کاربران را قادر می‌سازد بینش لازم را کسب کرده و بر اساس داده‌های دقیق تصمیمات سریع و مهم بگیرند. نرم افزار هوش تجاری به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از طریق روش های طراحی شده در سیستم تجزیه‌و‌تحلیل و حتی در صورت نیاز اصلاح کنند. کاربران میتوانند داده‌ها را برش داده و دسته بندی چند مرحله ای (Multi Filter) کنند تا معیارهای مختلف را برای تجزیه و تحلیل کامل داده های کسب و کار ارزیابی کنند.

جوایز دریافتی Focus ERP توسط سازمان های معتبر

در  نرم افزار هوش تجاری Focus ERP بصورت پیش فرض میتوان موارد زیر را به راحتی انجام داد:

  • امکان تعریف و ردیابی KPI های تعریف شده
  • امکان رده بندی نمودن بازه های استاندارد سازی شده و مقایسه اطلاعات واقعی سازمان با بازه های استاندارد
  • توانایی ارائه داده‌های REAL-TIME از سامانه جامع ERP به مدیران و کاربران
  • امکان نمایش روندها بر اساس اطلاعات و گزارش‌های ثبت شده
  • داشتن اطلاعات واقعی بلندمدت برای تصمیم‌گیری در‌ لحظه
  • امکان شناسایی گلوگاه های فرایندی

نرم‌افزار ERP مجهز‌ به BI (Business Intelligence) همچنین به کاربران امکان می‌دهد هر‌عملکرد، نهاد و فرایند کسب‌وکار را اندازه‌گیری، نظارت و پیگیری کنند. به‌عنوان‌مثال، مدیران و صاحبان مشاغل این امکان را دارند که تجزیه‌وتحلیل عملکرد فروش فروشندگان، و یا نظارت بر فروش را از طریق مراحل مختلف آن انجام دهند.

لوگو ایلیا در نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

ما در ایلیا با ارائه لایسنس معتبر به نام سازمان شما از شرکت فوکس و نهادینه کردن دانش فنی این نرم‌افزار در شرکت خود توانایی پشتیبانی با قابلیت اطمینان حداکثری این نرم‌افزار توسط تیم فنی داخل شرکت را ایجاد کرده‌ایم.

سرتیفیکیت در برگه نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

مزایای نرم افزار BI فوکس ای آر پی

گزارشگر پیشرفته

یک گزارش ساز قوی به شما امکان می‌دهد گزارش‌های سفارشی با معیارهای اندازه‌گیری مختلفی تهیه کنید. می‌توانید از ویژگی نوشتن گزارش قبلی استفاده کنید که باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود. شما می‌توانید از این ویژگی برای ایجاد گزارش‌های سفارشی استفاده کنید که مطابق با نیازهای گزارشگری و تمام نیازهای تجاری شما باشد.

سازگاری با iOS  و Android برای هشدارهای سریع، اعلان‌ها و گزینه‌های مدیریت فرایند فعال، کاربران دارای iOS و Android میتوانند بدون هیچ مشکلی به‌راحتی به این ماژول دسترسی داشته باشند.

مزایای اندروید و آی او اس نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

تعاریف KPI و تجزیه‌وتحلیل هوشمند داده‌ها

شاخص‌های کلیدی عملکرد تعریف شده توسط کاربر که می‌توانند برای تجزیه‌وتحلیل سریع و هوشمند داده‌ها در BI تعبیه شوند. همچنین قابلیت‌های KPI Definitions و Smart Data Analysis می‌توانند به تصمیم‌گیرنده کمک کنند تا از پتانسیل کامل معیارها استفاده کند.

نقش KPI در نرم افزار هوش تجاری یا نرم افزار BI

اگر مطالب فوق برای شما مفید بود از سایر ماژول‌های ما دیدن فرمائید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *