شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
نرم افزار HSE (مدیریت ایمنی و بهداشت)

نرم افزار HSE (مدیریت ایمنی و بهداشت)

در این مقاله قصد داریم تعریف ساده ای از نرم افزار HSE ارائه داده و به توضیح کامل در مورد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و اجزای آن و همچنین مزایای پیاده سازی این سیستم در سازمان ها را بیان نمائیم.

نرم افزار HSE چیست؟  ( مدیریت ایمنی و بهداشت )

نرم افزار HSE یا مدیریت ایمنی و بهداشت بخشی از سیستم مدیریت سازمان است که شامل موارد زیر است:

  • سازمان و سیاست کار ایمنی و بهداشت در یک شرکت
  • روند برنامه‌ریزی برای پیشگیری از سلامت و تصادف
  • مسئولیت‌های مدیریت خط  تولید و شیوه‌های اجرایی، روش‌ها و منابع برای توسعه و پیاده‌‌سازی‌، بررسی و حفظ سیاست ایمنی و بهداشت شغلی.

این سیستم باید کل محدوده سازمان HSE بهداشت و ایمنی شغلی کارفرمایان را پوشش دهد.

عناصر اصلی یک سیستم HSE (مدیریت ایمنی و بهداشت) موفق عبارتند از:

1. سیاست و تعهد:

محل کار باید یک برنامه سیاست ایمنی و بهداشت شغلی را به عنوان بخشی از لیست ایمنی مورد نیاز بخش 20 قانون ایمنی‌، بهداشت و رفاه در کار در سال 2005 تهیه کند. سیاست‌های موثر ایمنی و بهداشتی باید جهت مشخصی را برای سازمان تعیین کند.

قوانین به عنوان بخشی از یک تعهد برای بهبود مستمر، به همه جنبه‌های عملکرد تجاری کمک خواهند کرد. مسئولیت سازمان‌ها در قبال کارگران و محیط کار به گونه‌ای انجام می‌شود که الزامات قانونی را با استفاده از رویکردهای مقرون به صرفه برای حفظ و توسعه منابع انسانی برآورده سازد.

2. برنامه ریزی:

محل‌کار باید برنامه‌ای را برای انجام سیاست‌های ایمنی و بهداشتی خود که در بیانیه ایمنی آمده است، تنظیم کند. برای ارائه سیاست‌های ایمنی و بهداشتی باید ساختار و ترتیبات مدیریتی موثر ایجاد شود و اهداف ایمنی و بهداشتی باید برای کلیه مدیران و کارکنان تعیین شود.

3. اجرا و بهره برداری:

برای اجرای موثر، سازمان‌ها باید توانایی‌ها و مکانیزم‌های پشتیبانی لازم برای دستیابی به سیاست، اهداف، ایمنی و بهداشت را توسعه دهند. همه کارکنان باید انگیزه و توان لازم را داشته باشند تا با خیال راحت کار کنند و از سلامتی طولانی مدت خود محافظت کنند، نه اینکه فقط از حوادث جلوگیری کنند.

با مشارکت و همکاری موثر کارکنان از طریق مشاوره مناسب، استفاده از کمیته ایمنی در سازمان و سیستم نمایندگی ایمنی و ارتقا صلاحیت، که به همه کارمندان و نمایندگان آنها اجازه می‌دهد سهمی مسئولیت پذیر و آگاهانه در ایمنی و بهداشت داشته باشند، سیستم مدیریت سلامت موثر و کارامدی خواهید داشت.

در سازمان‌ها همواره باید یک رویکرد برنامه ریزی شده و سیستماتیک برای اجرای سیاست ایمنی و بهداشت از طریق یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی موثر وجود داشته باشد. هدف این است که خطرات را به حداقل برسانید. برای تعیین اولویت‌ها و تعیین اهداف برای از بین بردن و کاهش خطرات، باید از روش‌های ارزیابی ریسک استفاده شود. در صورت امکان، خطرات باید از طریق انتخاب و طراحی امکانات، تجهیزات و فرآیندها برطرف شوند.

اگر خطرات را نمی‌توان از بین برد، باید با استفاده از کنترل‌های فیزیکی و سیستم‌های ایمن کار یا به‌عنوان آخرین چاره، از طریق تهیه PPE آنها را به حداقل برسانید. برای سنجش موفقیت باید استانداردهای عملکردی تعیین و استفاده شود.

اقدامات خاص برای ارتقا  فرهنگ ایمنی و سلامتی مثبت باید مشخص شود. باید درک مشترک از دید، ارزشها و اعتقادات سازمان در مورد سلامتی و ایمنی وجود داشته باشد. رهبری مشهود و فعال مدیران ارشد فرهنگ ایمنی و سلامت مثبت را پرورش می دهد.

4. اندازه گیری:

عملکرد سازمان باید عملکرد ایمنی و بهداشت را اندازه‌گیری، نظارت و ارزیابی کند. عملکرد را می توان با‌توجه به استانداردهای توافق شده اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود چه زمانی و در چه مکانی به بهبود نیاز است. نظارت فعال نشان می‌دهد که چگونه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت به طور موثر کار می کند.  امر نظارت  به سخت افزار (محل و مواد) و نرم افزار (افراد، روش‌ها و سیستم ها، از‌جمله رفتار و عملکرد فردی) نگاه می کند.

اگر کنترل‌ها از کار افتاد، نظارت واکنشی باید با بررسی تصادفات، وضعیت سلامتی یا حوادثی که می‌تواند باعث آسیب یا خسارت شود‌، دلیل شکست آنها را دریابد. 

اهداف نظارت فعال و واکنشی عبارتند از: 

تعیین علل عملکرد غیر استاندارد 

شناسایی علل و پیامدهای اساسی در طراحی و بهره برداری از سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت.

مشاوره و دمو رایگان

شما دوست و همراهی گرامی می‌توانید در صورت تمایل یا پرسش درباره نرم افزار HSE (مدیریت ایمنی و بهداشت) فرم درخواست دمو را تکمیل نموده تا همکاران ما در واحد فروش و بازاریابی با شما در اسرع وقت تماس گرفته و جلسه مشاوره و دمو به صورت رایگان برگزار نمایند.

5. حسابرسی و بررسی

عملکرد سازمان باید سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت خود را به طور مداوم بررسی و بهبود بخشد تا عملکرد کلی ایمنی و بهداشتی آن دائماً بهبود یابد. همچنین می‌تواند از تجربه مربوطه درس بگیرد و از این درس‌ها استفاده کند و بر اساس داده‌های حاصل از نظارت و از ممیزی‌های مستقل کل سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت، یک عملکرد سیستماتیک به وجود بیاورد.

نکته: در سازمان‌ها باید یک تعهد جدی برای بهبود مستمر شامل توسعه سیاست‌ها،‌ سیستم‌ها و تکنیک‌های کنترل ریسک وجود داشته باشد. 

مجوز افتا

شرکت توسعه یکپارچه ایلیا با دریافت مجوز ارزیابی و اعتبار سنجی امنیتی نرم افزار (مجوز افتا) گام مهمی در تامین امنیت کاربران خود برداشته است. 

عکس افتا برای نرم افزار HSE یا مدیریت ایمنی و بهداشت

جوایز دریافتی Focus ERP از سازمان‌های معتبر

امکانات و مزایای ماژول ایمنی، بهداشت و محیط زیست Focus ERP:

  • امکان طراحی و تعریف انواع مجوزهای انجام کار
  • امکان طراحی و تعریف ثبت مکان و زمان وقوع حوادث و رخ‌دادها، افراد درگیر در‌آن، آسیب‌‌‌‌های وارد شده، اقدامات انجام شده، علت حادثه و …
  • امکان الصاق تصاویر و مستندات مربوطه
  • امکان تعریف اقدامات اولیه مورد‌نیاز و نیز اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز و تعیین زمان و فرد مربوطه جهت انجام و مانیتور کردن وضعیت انجام آن‌‌‌‌ها
  • امکان تهیه گزارش از حوادث به وقوع پیوسته
  • امکان طراحی و تعریف برنامه ریزی دوره‌ای بازرسی ایمنی
  • امکان طراحی و تعریف انواع چک لیست‌های بازرسی ایمنی
  • امکان طراحی فرم ثبت اطلاعات مربوط به اقلام پرخطر، امکان دسته‌‌‌‌بندی اقلام پرخطر و راهنمای کمک‌‌‌‌های اولیه درمانی برای هریک از اقلام پرخطر یا برگه اطلاعات ایمنی مواد
  • امکان طراحی و تعریف درج اطلاعات و تصاویر مربوط به اقلام پرخطر
  • امکان طراحی و تعریف انواع فرم‌های ارزیابی عوامل زیان آور و سایر فرم‌های حوزه محیط زیست
  • امکان طراحی و تعریف انواع فرم‌های طب صنعتی
  • امکان طراحی فرم ثبت نتیجه آزمایش‌‌‌‌های پزشکی
  • امکان نگهداری اطلاعات مربوط به مراقبت‌‌‌‌های پزشکی، مدارک و سوابق پزشکی افراد
  • امکان طراحی و تعریف تعیین تعداد و تواتر آزمایش‌‌‌‌های مورد نیاز جهت پایش سلامت افراد بر اساس سن و جنسیت افراد و موقعیت کاری آن‌‌‌‌ها
  • امکان طراحی فرم ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به آسیب‌‌‌‌ها و بیماری‌‌‌‌ها و مشاوره‌‌‌‌های انجام گرفته برای افراد
  • امکان سفارشی سازی فرم ها و چک لیست‌های حوزه آتش‌نشانی
  • قابلیت حفاظت از اطلاعات افراد با استفاده از ایجاد دسترسی محدود شده برای هر فرد
  • امکان سفارشی‌سازی ماژول‌های حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل
  • امکان طراحی و تعریف آلارم­ها و هشدارها به مسئولین ذی‌ربط
  • امکان تهیه گزارشات در فرمت‌های الکترونیکی و فرمت‌های پرینت مختلف بدون محدودیت
  • امکان اتصال به تجهیزات خاص تولید کننده اطلاعات و یا دستگاه‌های هوشمند 

 

ارائه لایسنس معتبر بین‌المللی

ما در ایلیا با ارائه لایسنس معتبر به نام سازمان شما از شرکت فوکس و نهادینه کردن دانش فنی این نرم‌افزار در شرکت خود توانایی پشتیبانی با قابلیت اطمینان حداکثری این نرم‌افزار توسط تیم فنی داخل شرکت را ایجاد کرده‌ایم.

Certificate این عکس مجوز افتا است برای نرم افزار HSE یا مدیریت ایمنی و بهداشت

مشتریان موفق

ما درشرکت پتروشیمی امیرکبیر به عنوان یکی از بزرگترین پتروشیمی های سطح کشور، موفق به راه‌اندازی نرم افزار HSE (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت) شده‌ایم.

پتروشیمی امیرکبیر برای Certificate این عکس مجوز افتا است برای نرم افزار HSE یا مدیریت ایمنی و بهداشت

اگر مطالب فوق برای شما مفید بود از سایر ماژول‌های ما دیدن فرمائید

مقالات مرتبط
4 نظر
محسن عبادی

بسیار جامع و مفید

توسعه یکپارچه ایلیا

سپاس از توجه شما

مصطفی یوسفی

نرم افزار به شدت قدرتمندی هست نسبت به نرم افزار هایی که به صورت مشابه دیدم
واقعا در سطح استاندارد های بین المللی هست و میتونه به سازمان ها کمک کنه تا در بالاترین سطح ممکن به کاهش ریسک های HSE بپردازند

admin

با توجه از حسن توجه شما
در تلاش هستیم لایق شما مشتریان عزیز باشیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *