شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC)

نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC)

در این نوشتار نگاه کامل و جامعی به نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC) خواهیم داشت و به صورت کامل تمامی جنبه های کنترل کیفیت را بررسی خواهیم کرد.

کنترل کیفیت چیست؟

در واقع کنترل کیفیت (QC) فرایندی است که از طریق آن یک کسب‌وکار به دنبال اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول خود می‌باشد. کنترل کیفیت به کسب‌وکاری نیاز دارد تا فضایی ایجاد کند که در آن هم مدیریت و هم کارمندان برای به کمال رساندن سازمان تلاش کنند. این کار با آموزش پرسنل، ایجاد معیارهایی برای کیفیت محصول و آزمایش محصولات برای بررسی تغییرات آماری انجام می‌شود.

جنبه اصلی کنترل کیفیت، ایجاد روند کنترل‌های کاملاً مشخص است. این کنترل‌ها به استانداردسازی تولید و واکنش در برابر مسائل کیفی کمک می‌کند. با محدود کردن فضای ایجاد خطا و مشخص‌کردن اینکه کدام فعالیت‌های تولیدی باید تکمیل شود. همچنین استفاده پرسنل از کلاس‌های آموزشی در کارهایی که آموزش کافی ندارند به بهبود روند سازمان کمک می‌کند. 

این فرایند مورد استفاده در یک تجارت بسیار وابسته به محصول یا صنعت است و چندین روش برای اندازه‌گیری کیفیت وجود دارد.

سرتیفیکیت ایلیا در برگه نرم افزار کنترل کیفیت یا QC

درک کنترل کیفیت

کنترل کیفیت آزمایش محصول و واحدهای درگیر در فرایند و تعیین اینکه آیا آنها در مشخصات محصول نهایی هستند یا خیر را شامل می‌شود. همچنین روند تائید کیفیت محصول از هر نقطه از فرایند تولید می‌تواند شروع شود. از کنترل کیفی مواد اولیه در حال تهیه تا کنترل نهایی محصول تولید شده. هدف از آزمایش، تعیین نیازهای اقدامات اصلاحی در فرایند تولید است. کنترل کیفیت به شرکت‌ها کمک می‌کند خواسته‌های مصرف‌کنندگان برای محصولات بهتر را برآورده کنند.

آزمایش کیفیت هر‌مرحله از فرایند تولید را شامل می‌شود. کارمندان اغلب با آزمایش مواد اولیه شروع به نمونه‌برداری از خط تولید و آزمایش محصول نهایی می‌کنند. آزمایش در مراحل مختلف تولید کمک می‌کند تا مشخص کنید که مشکل تولید در کجا اتفاق می‌افتد و مراحل اصلاحی لازم برای جلوگیری از آن در آینده را انجام دهید.

 کنترل کیفیت در صنایع

کنترل کیفیت مورد استفاده در یک تجارت بسیار وابسته به محصول یا صنعت سازمان است. در تولید مواد غذایی و دارویی، کنترل کیفیت شامل اطمینان از عدم ارائه محصول فاسد و یا معیوب می‌باشد. بنابراین شرکت آزمایش‌های شیمیایی و میکروبیولوژیکی نمونه‌گیری را از خط تولید انجام می‌دهد. همچنین از آنجا که ظاهر غذای آماده شده بر خرید مشتری تأثیر می‌گذارد، تولیدکنندگان مواد خوراکی ممکن است بازرسی بصری را طبق دستورالعمل بسته‌بندی تعبیه کنند.

در صنعت ساخت اتومبیل، کنترل کیفیت بر نحوه قرارگیری قطعات و تعامل قطعات با یکدیگر متمرکز است و اطمینان حاصل می‌کند که موتورها به‌طور روان و کارآمد کار می‌کنند. همچنین در صنعت الکترونیک، آزمایش ممکن است شامل استفاده از مترهایی باشد که جریان برق را اندازه‌گیری می‌کنند. 

فنون کنترل کیفیت

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری عملکرد کنترل کیفیت وجود دارد. نمودار کنترل کیفیت جدولی است که نشان می‌دهد آیا محصولات یا فرایندهای نمونه با مشخصات مورد نظر خود مطابقت دارند یا در غیر‌ اینصورت، درجه متفاوت بودن آنها از این مشخصات به چه اندازه است.

زمانی که هر‌ نمودار ویژگی خاصی از محصول را تجزیه‌وتحلیل کند، به آن نمودار تک‌متغیری می‌گویند. همچنین وقتی یک نمودار واریانس چندین ویژگی محصول را اندازه‌گیری می‌کند، آن را نمودار چندمتغیره می‌نامند. لازم به ذکر است در بعضی فرایندها محصولات به طور تصادفی انتخاب شده و با ویژگی داده‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نمودار متداول کنترل کیفیت X-Bar Chart است که محور y روی نمودار میزان قابل‌قبول بودن واریانس ویژگی آزمایش شده و محور x نمونه‌های آزمایش شده را نمایش می‌دهد. تجزیه‌وتحلیل الگوی واریانس نشان‌داده‌شده در یک نمودار کنترل کیفیت می‌تواند کمک کند تا تشخیص دهید نقص به طور تصادفی یا منظم رخ می‌دهد.

روش کنترل کیفیت تاگوچی روش دیگری است که بر نقش تحقیق و توسعه، طراحی محصول و توسعه محصول در کاهش وقوع نقص و خرابی محصولات تأکید دارد. روش تاگوچی، طراحی را مهم‌تر از فرایند تولید در کنترل کیفیت می‌داند و سعی دارد واریانس‌های تولید را قبل از وقوع از بین ببرد.

شرکت توسعه یکپارچه ایلیا با دریافت مجوز ارزیابی و اعتبار سنجی امنیتی نرم افزار (مجوز افتا) گام مهمی در تامین امنیت کاربران خود برداشته است. جهت مشاوره رایگان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

لوگو افتا در برگه نرم افزار کنترل کیفیت یا QC

نقش بازرسان کنترل کیفیت

بازرسان کنترل کیفیت از مصرف‌کننده در برابر محصولات معیوب و از شرکت در‌ برابر آسیب رساندن به شهرت خود به دلیل فرایندهای ساخت پایین محافظت می‌کنند. اگر فرایند آزمایش مشکلات مربوط به محصول را نشان دهد، بازرس این امکان را دارد که خود مشکل را برطرف کند، محصول را برای تعمیر برگرداند یا محصول را برای رد کردن برچسب‌گذاری کند. وقتی مسائلی پیش می‌آید، بازرس ناظران را مطلع می‌کند و برای رفع مشکل با آنها همکاری می‌کند. 

نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC) چیست؟

نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC) به‌عنوان یک سیستم رسمی تعریف شده است که فرایندها، رویه‌ها و مسئولیت‌های دستیابی به سیاست‌ها و اهداف کیفیت را مستند می‌کند. QMS به هماهنگی و هدایت فعالیت‌های سازمان برای تأمین نیازهای مشتری و مقررات و بهبود اثربخشی و کارایی آن به‌صورت مداوم کمک می‌کند.

ISO 9001: 2015، استاندارد بین‌المللی تعیین‌کننده الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت، برجسته‌ترین رویکرد برای سیستم‌های مدیریت کیفیت است. درحالی‌که برخی افراد از اصطلاح “QMS” برای توصیف استاندارد ISO 9001 یا گروهی از اسناد با جزئیات QC استفاده می‌کنند، در واقع این استاندارد به کل سیستم اشاره دارد.

مزایای نرم افزار کنترل کیفیت ( نرم افزار QC )

پیاده‌سازی نرم فزار کنترل کیفیت بر همه جنبه‌های عملکرد سازمان تأثیر می‌گذارد. از مزایای این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 تأمین نیازهای مشتری که در نتیجه منجربه جذب مشتری بیشتر، فروش بیشتر و تجارت بیشتر می‌شود تأمین نیازهای سازمان که مطابقت با مقررات و ارائه محصولات و خدمات را با مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش، ایجاد فضای گسترش کار، رشد و سود بیشتر را به ارمغان میاورد. مهم‌ترین مزایای این سیستم ها به شرح زیر می‌باشد: 

  • تعریف، بهبود و کنترل فرایندها
  • کاهش ضایعات
  • جلوگیری از اشتباهات تولیدی
  • کاهش هزینه‌ها 
  • تسهیل و شناسایی فرصت‌های آموزشی
لوگو ایلیا در برگه نرم افزار کنترل کیفیت یا QC

ما در ایلیا با ارائه لایسنس معتبر به نام سازمان شما از شرکت فوکس و نهادینه کردن دانش فنی این نرم‌افزار در شرکت خود توانایی پشتیبانی با قابلیت اطمینان حداکثری این نرم‌افزار توسط تیم فنی داخل شرکت را ایجاد کرده‌ایم.

سرتیفیکیت ایلیا در برگه نرم افزار کنترل کیفیت یا QC

عناصر و الزامات یک نرم افزار کنترل کیفیت یا نرم افزار QC: 

هر‌ یک از عناصر سیستم کنترل کیفیت به دستیابی به اهداف کلی تأمین نیازهای مشتری و سازمان کمک می‌کند. سیستم‌های مدیریت کیفیت باید نیازهای منحصربه‌فرد سازمان را برطرف کنند. بااین‌حال، عناصر مشترک همه سیستم‌ها شامل موارد زیر است:

  • سیاست کیفیت سازمان و اهداف کیفی
  • راهنمای کیفیت رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و سوابق مدیریت اطلاعات
  • فرایندهای داخلی
  • رضایت مشتری از کیفیت محصول 
  • فرصت‌های بهبودتجزیه‌وتحلیل کیفیت

تاریخچه ظهور نرم افزار های کنترل کیفیت

پاسخ آمریکا به انقلاب کیفی در ژاپن مفهوم مدیریت کیفیت کامل (TQM) را به وجود آورد، روشی که بر مدیریت کیفیت نه‌تنها آماری، بلکه رویکردهایی را که تمام سازمان را در برمی‌گیرد تأکید می‌کند. در اواخر قرن 20، سازمان‌های مستقل شروع به تولید استانداردهایی برای کمک به ایجاد و اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت کردند. 

در همین زمان است که جمله “مدیریت کیفیت جامع” مورد توجه قرار گرفت. امروزه به دلیل وجود انبوهی از سیستم‌های منحصربه‌فرد قابل‌استفاده، اصطلاح “سیستم مدیریت کیفیت” یا “QMS” ترجیح داده می‌شود. در آغاز قرن بیست و یکم، QMS شروع به ادغام با ایده‌های پایداری و شفافیت کرد، زیرا این مضامین برای رضایتمندی مصرف‌کننده اهمیت بیشتری پیدا کردند.  

نرم افزار کنترل کیفیت Focus ERP

سیستم‌های Focus ERP به یک ماژول کنترل کیفیت قدرتمند مجهز شده‌اند که از عملکرد و خروجی تولید شما با استانداردهای تولید مشخص و در تأمین نیاز با حداقل هزینه و فرآیندهای ساده اطمینان حاصل می‌کند. با ویژگی‌ها و روندهایی که می‌توانید از آزمایش تا بازرسی نهایی تعریف کنید، ماژول مدیریت کنترل کیفیت کنترل کامل شما را بر روی تمام مراحل تولید فراهم می‌کند، همچنین به شما کمک می‌کند تا در زمان مناسب تصمیم‌گیری کنید و تغییرات را بر روندها اعمال کنید.

امکانات نرم‌افزار کنترل کیفیت Focus ERP: 

  • آزمون‌های تعریف شده کاربر برای اطمینان از بهترین کیفیت خروجی و کنترل کامل
  • ادغام با سایر بخش‌های تولید از طریق ماژول‌های پویا
  • پیکربندی سریع و آسان برای سرعت اجرای عملیات
  • ویژگی‌های MOBILE READY برای کمک به شما در کار از هرکجا و هر زمان

طراحی محصولاتی که انتظارات بازار را برآورده می‌کنند یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای تجاری است که با چالش‌های زیادی همراه است. جدا از تعهد در سطح شرکت، این سیستم همچنین به یک سیستم قوی و زیرساخت جامع فناوری اطلاعات نیاز دارد که بتواند به ایجاد روند پیشرفت منجر شود.  

ماژول کنترل کیفیت Focus ERP توسط برترین متخصصان این رشته طراحی شده است تا به شما کمک کند با کمترین هزینه سربار بهترین کیفیت را به‌دست آورید. این سیستم در مقایسه با سایر سیستم‌های ERP در اندازه و مقیاس خود، انعطاف‌پذیری، سفارشی‌سازی، یکپارچه‌سازی و سازگاری بی‌سابقه‌ای را به شما ارائه می‌دهد.

جوایز دریافتی Focus ERP توسط سازمان های معتبر

افزایش و بهبود تولید با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته کنترل کیفیت:

تست تعریف شده توسط کاربر

معیارهای آزمون را برای حفظ استانداردهای کیفیت تعریف کنید. ماژول کنترل کیفیت Focus ERP به شما امکان می‌دهد تمام جنبه‌های آزمایش، مانند درصد تحمل، پارامترهای آزمایش و نگاشت تست‌ها را بر روی محصولات تعریف کنید. همچنین به طور خودکار فضای انبار را برای محصولاتی که در این آزمون‌ها قبول نمی‌شوند اختصاص داده و یا آزمایش‌های متعددی را به محصولی که به آنها نیاز دارد اختصاص می‌دهد.

بازرسی

علاوه بر ویژگی‌های بازرسی اساسی، ماژول کنترل کیفیت به شما امکان می‌دهد تا موعد مقرری برای آزمایش محصول تعیین کنید، کارگران را به آزمایش‌های انتخاب شده اختصاص دهید، آزمایش را به کوپن‌هایی مانند سفارش خرید و سفارش‌های تولید پیوند دهید. همچنین بسته به مشخصات، به طور خودکار وضعیت آزمایش محصول را محاسبه می‌کند و نتیجه را به شما اطلاع می‌دهد.

ادغام

ماژول کنترل کیفیت به‌صورت یکپارچه با سایر ماژول‌های سیستم Focus ERP ادغام شده است. این امر باعث عدم ایجاد تکراری داده‌ها می‌شود و جریان خودکار داده‌ها فرآیندهای شما را با اطلاعات دقیق و زمان واقعی غنی می‌کند و به شما کمک می‌کند استراتژی‌های صحیحی را طراحی کرده و به‌موقع تصمیم بگیرید.

خصوصیات پیشرفته

ویژگی‌های پیشرفته این ماژول شامل گزینه‌هایی مانند آزمون‌های کل یا نمونه، آزمایش نمونه‌برداری از گروه‌ها و دسته‌های محصول، اختصاص آزمایش به‌عنوان اجباری و تعریف پارامترهای مختلف دیگر بسته به محصولات نیز می‌گردد.

 

شما دوست و همراهی گرامی می‌توانید در صورت تمایل یا پرسش در باره نرم افزار کنترل کیفیت (نرم افزار QC) فرم درخواست دمو را تکمیل نموده تا همکاران ما در واحد فروش و بازاریابی با شما در اسرع وقت تماس گرفته و جلسه مشاوره و دمو به صورت رایگان برگزار نمایند.

جلسه دمو در برگه نرم افزار کنترل کیفیت یا QC
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *