شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP

استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP

یک محیط کسب‌وکار مدرن نیاز به استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP به‌عنوان ابزاری ایده آل برای کمک برای تنظیم دقیق عملیات کاری خود نیاز دارد. با وجود همه چیز در یک مکان و در دسترس، سیستم‌های ERP می‌توانند به یکپارچه‌سازی و اجرای روان‌تر تمام فرایندهای مهم تجاری کمک کنند. پاداش‌های چشمگیری به همراه داشته باشند و فرصت‌ها را در حال و آینده افزایش دهند. اما این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سیستم به‌درستی پیاده‌سازی شود.

شرکت‌هایی که ERP را آغاز می‌کنند باید در برابر خطاهای رایجی که ممکن است باعث سردرگمی شود، مقاومت کنند. نهایتا به انتخاب سیستمی با قابلیت‌های فنی ضعیف و استقرار برنامه‌ریزی نشده‌ای دچار شوند.

جهت مطالعه توضیحات کامل در مورد نرم افزار ERP اینجا کلیک کنید

7 عدد از استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP موفق

هنگامی که تصمیم به پیاده‌سازی ERP دارید، نگرانی شما در مورد بودجه، تأخیر در پروژه و اختلالات سازمانی قابل‌درک است. اما همه موارد می‌توانند برطرف شوند، و کسب‌وکار شما همچنان می‌تواند در لحظه‌ای که سیستم ERP شما با پتانسیل کامل خود شروع به کار کند، به مسیر خود بازگردد.

یک رویکرد برنامه‌ریزی‌نشده می‌تواند شما را در معرض خطر جدی شکست پروژه ERP قرار دهد. در عوض یک استراتژی خوب طراحی شده و یک برنامه واقع‌بینانه چیزی است که برای مشاهده موفقیت بدون شک به آن نیاز دارید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که فرایند پیاده‌سازی ERP شما بدون مشکل اجرا می‌شود و بیشترین بهره را از سیستم جدید خود می‌برید. در این مقاله به معرفی برخی از بهترین شیوه‌های حیاتی که باید هنگام استقرار راه‌حل رعایت کنید می‌پردازیم:

محدوده مناسب ERP

موفقیت پیاده‌سازی ERP به این صورت تعریف می‌شود که استقرار به‌موقع و در چارچوب بودجه انجام شود و درعین‌حال بازگشت سرمایه رضایت‌بخشی به همراه داشته باشد.

هنگام آماده‌شدن برای ERP، با تعیین اهداف و الزامات کسب‌وکار خود شروع کنید. برای جلوگیری از هدردادن پول یا کاهش بهره‌وری، با شناسایی فرایندهای درگیر و کوتاهی آنها شروع کنید. با پرسنل مناسب ارتباط برقرار کنید و نظرات آنها را برای ایجاد استراتژی پیاده‌سازی ERP خود و تعیین محدوده آن جستجو کنید.

پیاده‌سازی سیستم جدید بر کل سازمان شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین حتماً قبل از شروع کار، همه افراد مرتبط را با استفاده از استراتژی‌های مدیریت تغییر مناسب آماده کنید.

درحالی‌که ترسیم یک استراتژی موفق ERP ضروری است. شما همچنین باید بدانید که در ابتدا، سیستم ممکن است نتواند تمام نیازهای سازمان شما را به طور کامل برآورده کند. به‌تدریج به نتیجه می‌رسید. در اینجا، دریافت یک پلت فرم ERP مناسب که اجزای آن متناسب با کسب‌وکار شما باشد، به شما کمک می‌کند ابتدا به اولویت‌های اولیه خود برسید.

ERP مناسب را انتخاب کنید

شرکت سازنده ERP شما بخشی از کسب‌وکار شما خواهد شد و در طول پیاده‌سازی و سال‌های بعد با شما همکاری خواهد کرد. انتخاب شریک مناسب یکی از اجزای بسیار مهم سفر موفقیت‌آمیز پیاده‌سازی ERP شما است.

بنابراین، به دنبال شریکی باشید که دانش عمیقی از سیستم خود داشته باشد. تجربه گسترده‌ای در کار با شرکت‌هایی از همان صنعت شما و شهرت قابل‌توجهی برای اجرای راه‌حل‌ها در یک جدول زمانی و بودجه تعریف شده داشته باشد.

همچنین، یک رابطه تجاری قوی با شرکت ERP خود برقرار کنید تا موفقیت بلندمدت را برای سیستم خود به ارمغان بیاورید. نکته اینجاست که نرم‌افزار ERP شما نیاز به مراقبت و نگهداری مستمر دارد تا عملکرد آن در اوج باشد و زمانی که می‌توانید به شریک ERP خود در زمانی که پس از پیاده‌سازی به پشتیبانی آن‌ها نیاز دارید، تکیه کنید.

مدیریت اجرایی در استراتژی های پیاده سازی ERP

اکنون که نیازهای کسب‌وکار خود را می‌دانید و فروشنده ERP خود را انتخاب کرده‌اید، مهم است که مدیر پروژه را برای نظارت و اطمینان از اینکه روند استقرار شما در مسیر درست است تعیین کنید. فروشنده ERP شما ممکن است یک مدیر پروژه به شما اختصاص دهد. بااین‌حال، اگر یک مدیر اجرایی داخلی اختصاصی یا تیمی از افراد منتخب را منصوب کنید، کمک خواهد کرد تا در هنگام ادغام راه‌حل، حداقل وقفه در کسب‌وکار شما ایجاد شود.

در حالت ایدئال، این شخص یا تیم باید از روز اول به طور کامل در فرایند استقرار ERP مشارکت داشته باشد و در کنار فروشنده برای هماهنگ کردن سفارشی‌سازی کدنویسی، تبدیل داده‌ها، مهاجرت برنامه‌ها و ضرورت آموزش کار کند.

بودجه‌بندی کافی

مانند هر پروژه دیگری، شما باید یک تخمین معقول از هزینه‌های پیاده‌سازی ERP خود ایجاد کنید. دائماً آنها را زیر نظر داشته باشید و کنترل دقیقی بر آنها داشته باشید. دستیابی به این هدف با ایجاد یک لیست کامل از تمام عناصر بالقوه‌ای که می‌توانند بخشی از پروژه پیاده‌سازی ERP شما باشند، شروع می‌شود.

هنگامی که عناصر شناخته شدند، گام بعدی تخمین هزینه برای هر یک و تهیه یک بودجه واقعی برای شامل هزینه‌های مربوط به نرم‌افزار، سخت‌افزار، کارکنان، مدیریت تغییر، آموزش و سایر منابع خواهد بود. اگر سعی کنید بودجه عناصر لازم را در تلاش برای بهبود بازگشت سرمایه (ROI) خود کاهش دهید، به طور بالقوه می‌تواند منجر به خطر شکست پروژه شود.

مدیریت تغییر و آموزش کافی

پیاده‌سازی ERP نه‌تنها باعث تغییر سیستم می‌شود. بلکه روشی را که افراد انجام می‌دهند، تغییر می‌دهد؛ بنابراین، آموزش کاربران در مورد سیستم و فرایندهای جدید برای سهولت انتقال بسیار مهم است. بدون آموزش مناسب، کاربران نهایی شما می‌توانند احساس کنند که یک سیستم قدیمی و منسوخ را با یک سیستم جدیدتر تعویض کرده‌اند.

شما باید یک استراتژی ارتباطی مداوم بین تیم استقرار و کاربران نهایی ایجاد کنید. آنها را در حین پیشرفت پروژه درگیر کنید، و استخدام یک مربی را در طول و حتی پس از اجرای سیستم در نظر بگیرید. همه این موارد به کارکنان شما در پذیرش تغییر کمک می‌کند و شرکت شما زودتر از این تحول سود می‌برد.

مدیریت پروژه و تیم پروژه باتجربه

نیاز به یک تیم پروژه اصلی متشکل از یک مدیر پروژه و افراد که در حوزه‌های خود متخصص هستند و دانش قوی در مورد فرایندهای کسب‌وکار شما دارند وجود دارد. شناسایی منابع مناسب، سنگ بنای یک تیم خوب است و ایجاد مسئولیت‌های تعریف شده آنها از قبل، اجرای موفق ERP شما را تضمین می‌کند.

تغییرات یا سفارشی‌سازی‌ها را در استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP محدود کنید

یک سیستم به‌روز ERP معمولاً با بهترین شیوه‌های صنعتی تعبیه شده است تا فرایندهای تجاری را ساده کند و داده‌ها را برای مدیریت دقیق سازمان جمع‌آوری کند. سفارشی‌سازی بیش از حد، پتانسیل کاهش توان این شیوه‌ها را دارد. بنابراین، آن را محدود یا از آن اجتناب کنید. فقط بر روی عملکردهای حیاتی کسب‌وکار تمرکز کنید و قبل از درنظرگرفتن سفارشی‌سازی، اطمینان حاصل کنید که نیاز آنها به‌اندازه کافی توجیه شده است. علاوه بر این، این تغییرات باعث افزایش بودجه نیز می‌شود.

در این مقاله به معرفی استراتژی‌ های پیاده‌ سازی ERP پرداختیم.

ما در ایلیا با ارائه لایسنس معتبر به نام سازمان شما از شرکت فوکس و نهادینه کردن دانش فنی این نرم‌افزار در شرکت خود توانایی پشتیبانی با قابلیت اطمینان حداکثری این نرم‌افزار توسط تیم فنی داخل شرکت را ایجاد کرده‌ایم.

جهت دریافت دمو رایگان کلیک کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *