شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
ERP صنعت پتروشیمی

ERP صنعت پتروشیمی

بر کسی پوشیده نیست که ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز با چالش‌های پیچیده‌تری نسبت به هر صنعت دیگری در سطح جهان مواجه است. از قوانین تجاری در حال تغییر توسط کشورها گرفته تا نوسانات قیمت در بازار جهانی، شرکت‌های فعال در مشاغل پتروشیمی هر‌ روز شگفتی‌های زیادی را تجربه می کنند. همچنین در رقابت شکل گرفته بر روی زمان، کیفیت و هزینه تلاش میکنند.

برای رویارویی با این چالش‌ها، تولیدکنندگان نفت و گاز نیاز به دید و کنترل کامل بر فعالیت‌ها و رفع پیچیدگی فرآیندها و رویه‌ها دارند.

شرکت‌های نفت و گاز همچنین به دلیل چالش‌های جغرافیایی و تبدیل داده‌ها به اطلاعات مفید و مرتبط، در جمع آوری و تجزیه و تحلیل سریع و کارآمد داده‌ها دارای اشکال هستند.
نگهداری و ردیابی دارایی‌ها، در دسترس نبودن نیروهای ماهر و ناکارآمدی‌های مالی چالش‎‌های دیگری هستند که این صنعت به‌طور مرتب با آن مواجه است.
تولیدکنندگان در بخش نفت و گاز به سیستم‌های قابل اعتمادی نیاز دارند که نه‌ تنها قادر به انطباق با این فشارهای در حال تغییر روزمره باشند. بلکه بتوانند انتظارات متفاوت مشتریان خود را نیز برآورده کنند.

مهم‌ترین چالش‌های صنعت پتروشیمی:

  • عدم یکپارچگی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی DCS با برنامه‌ریزی تولید
  • عدم امکان محاسبه دقیق بهای تمام شده به‌صورت لحظه‌ای و واقعی مرحله‌ای
  • سیستم کدینگ MESC که ممانعت کافی از وجود کدهای تکراری نمی‌کند.
  • توقفات پرهزینه در تولید

پیچیدگی‌های صنعت پتروشیمی:

  • تغییرات لحظه‌ای شرایط تامین، تولید و جهانی بودن قیمت فروش محصولات
  • گستردگی و حساسیت بسیار بالای کالاها، قطعات انبار و سیستم کدینگ MESC
  • عدم شفافیت استانداردهای ایمنی محیط زیست، بهداشت و انرژی
  • پیچیدگی‌های متریال بالانس تولید و عدم استفاده بهره‌ور از اطلاعات DCS
  • پیچیدگی در عرضه محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و بین‌المللی

مزایای ERP در صنعت پتروشیمی:

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا ERP یک ابزار قدرتمند برای ادغام و اتوماتیک کردن فرآیندهای کسب و کار است. در صنعت پتروشیمی، استفاده از ERP می‌تواند مزایای فراوانی داشته باشد.

  • ERP به شرکت‌های پتروشیمی کمک می‌کند تا فرآیندهای کسب و کار خود را اتوماتیک کنند، که این امر به کارکنان اجازه می‌دهد تا بر روی وظایف اصلی خود تمرکز کنند. این به معنی کاهش خطاها و افزایش کارایی است. به عنوان مثال، فرآیندهای مربوط به تولید، توزیع، فروش، حسابداری و خدمات مشتری می‌توانند به طور کامل اتوماتیک شوند.
  • با استفاده از ERP، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند دقت در حسابداری و مدیریت انبار را افزایش دهند. این به معنی کاهش اتلاف منابع و افزایش سود است. به عنوان مثال، ERP می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا موجودی انبار خود را به طور دقیق پیگیری کنند و از این طریق کاهش هزینه‌های مربوط به انبار دهی و اتلاف منابع را ایجاد کند.
  • ERP می‌تواند به مدیران اطلاعات لحظه‌ای را فراهم کند که به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرند. این به معنی افزایش کارایی و کاهش ریسک است. به عنوان مثال، ERP می‌تواند اطلاعات مربوط به تقاضای مشتری، موجودی انبار، هزینه‌های تولید و دیگر متغیرهای مربوط به تصمیم‌گیری را در اختیار مدیران قرار دهد.
  • با استفاده از ERP، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهند. این به معنی افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها است. به عنوان مثال، با اتوماتیک کردن فرآیندهای کسب و کار، کارکنان می‌توانند وقت بیشتری را صرف وظایف اصلی خود کنند.
  • ERP می‌تواند به شرکت‌های پتروشیمی کمک کند تا همکاری بین بخش‌های مختلف را افزایش دهند. این به معنی افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها است. به عنوان مثال، با ادغام اطلاعات از بخش‌های مختلف شرکت در یک سیستم مرکزی، بخش‌های مختلف می‌توانند به طور کارآمد با یکدیگر همکاری کنند.

راهکار ERP در صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز:

  • وجود موتورهای برنامه‌ریزی پیشرفته برای کلیه‌ی منابع سازمان شامل برنامه‌ریزی تولید، فروش، مواد، بودجه و منابع انسانی در Focus ERP امکان پاسخگویی به تغییرات را فراهم می‌آورد.
  • امکان اتصال به سیستم‌های اتوماسیون صنعتی و کنترل Real Time تولید
  • استفاده از اطلاعات در لحظه و واقعی استخراج شده از سیستم‌های اتوماسیون صنعتی جهت محاسبه بهای‌تمام شده
  • امکان محاسبه خودکار متریال بالانس تولید
  • ابزار قدرتمند کدینگ خودکار کالا جهت جلوگیری از ورود کدهای تکراری
  • پوشش کامل فرآیندهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)، اضطراری (EM)، فرصت محور (CBM) و تاثیرات سیستماتیک آن بر برنامه تولید
  • پایش به‌لحظه عوامل بحرانی توقفات
  • ردگیری و رصد شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI صنعت به صورت به‌لحظه در داشبوردهای مدیریتی
  • پوشش کامل فرآیندها و استانداردهای HSE
  • مدیریت TSRها و پروژه‌های EPC، PC و EPCC
ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

همین حالا درخواست جلسه دمو نرم افزار خود را ثبت کنید.

ماژول خرید و تدارکات در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

ارتباط مستقیم و تعیین‌کننده این واحد با واحد بهره‌برداری به عنوان واحد تامین کننده نیاز بهره برداری و حجم تولید پتروشیمی بر اهمیت این واحد بیش‌ازپیش می‌افزاید.

تا به امروز عملیات انبار، خرید و تدارکات پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور توسط سیستم جامع یکنواخت کالا (Extra) که در حدود 60 سال پیش توسط شرکت Shell در ایران پیاده‌سازی شده است مدیریت می‌شود.

اما به دلیل قدیمی بودن این نرم‌افزار و رابط کاربری ضعیف و پشتیبانی نامناسب آن از سمت راهبر این نرم‌افزار یعنی وزارت نفت در سال‌های اخیر استفاده از این نرم‌افزار را بیش‌ازپیش سخت نموده است. به‌گونه‌ای که زمان انتظار در دریافت کد کالای MESC طی فرایند های تعریف شده در این نرم‌افزار اخیرا تا 6 ماه به طول می انجامد. این موضوع می تواند مشکلات جدی را برای سازمان های بزرگ که گردش کالای زیادی دارند ایجاد نماید.

mesc ذر ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

به طور معمول به‌منظور دریافت کد کالایی جدید می‌بایست نامه‌نگاری با وزارت نفت انجام شود. همچنین درخواست ایجاد کد کالایی کتباً به وزارت نفت داده شود و این کد پس از 1 تا 6 ماه در سیستم تعبیه می‌شود. این در حالی است که می‌بایست فرایند خرید و تهیه این اقلام به‌صورت موازی با برگه‌های Indent در سازمان پیش رود. زیرا به طور معمول این سفارشات حاوی اقلام ضروری برای تولید می‌باشد و امکان انتظار برای دریافت کد باتوجه‌به مدت طولانی این انتظار نمی‌باشد.

نکته:

این عدم وجود کد، در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کرده است. به طور مثال ازآنجایی‌که تمامی اقلام درخواست خرید نیازمند کد کالا می‌باشند. در صورت نبود کد کالا، به‌منظور جلوگیری از توقف فرایند خرید، کارشناس مربوطه اقدام به تعریف کد کالای موقتی می نماید. اما متأسفانه به دلیل امکان ایجاد کد کالای موقت مشابه به دلیل ساختار کدینگ موقتی، پس از چند سال استفاده از این روال به طول متوسط در حدود 2000 تا 3000 قلم کالا با ارزشی معادل چند صد هزار دلار در انبار مختص به این کالاها دپو شده است که به دلیل شباهت کدهای کالای آنها امکان شناسایی آنها به‌سادگی میسر نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

از سوی دیگر:

لازمه ثبت سند دریافت کالا (MIV) و اقدام به مصرف آن نیازمند ثبت اطلاعات این کالا ها در سیستم می باشد. اطلاعاتی از قبیل کارخانه تولید کننده، مشخصات فنی و از همه مهم تر الزامات ایمنی کالا(MSDS) و ثبت این اطلاعات در سیستم بدون این کد کالا، که بوسیله آن در سیستم تعریف و شناخته می شود امکان پذیر نمی باشد. بنابراین تا زمانی که کد MESC در یک مجموعه نفتی در دسترس نباشد. کالای مذبور دپو خواهد شد و گاهاً منجر به خسارت های جدی حتی بروز توقف در پروسه بهره برداری می شود.

لوگو ایلیا

باتوجه‌به این مشکلات و سایر مشکلات عدیده‌ای که این موضوع ایجاد نموده شرکت توسعه یکپارچه ایلیا اقدام به ایجاد کتابخانه و ماژول ایجاد کننده کد کالای MESC در زیر مجموعه محصول Focus ERP نموده است.  این موضوع زمان انتظار برای ایجاد کد کالایی را از چند ماه به چند دقیقه کاهش داده است. علاوه بر دستاورد فوق، ایجاد این امکان منجر به‌صرفه جویی ریالی به دلیل عدم پرداخت هزینه ایجاد کد جدید به وزارت نفت نیز خواهد شد.

اما یکی از معضلات کدینگ معتبر اما قدیمی MESC، امکان بروز کد تکراری می باشد. شاید بتوان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین به دستاوردهای به دست آمده در طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌های تشابه‌یابی در کالاهای تکراری اشاره نمود.

این الگوریتم فوق خلاقانه که بر اساس بروز ترین الگوریتم های تشابه یابی در دنیا طراحی شده است. بر اساس توضیحات کد کالا، اقدام به پالایش اطلاعات بادقت 95 درصدی در کدهای ایجاد شده می نماید.

برای رسیدن به دقت 100 درصدی در پالایش اطلاعات، شرکت توسعه یکپارچه ایلیا این امکان را دارد تا با ارائه گزارشات تخصصی بر روی اقلام مشکوک، با کارفرما اقدام به بررسی فیزیکی آن اقلام نموده و پالایش اطلاعات به صورت کامل انجام پذیرد.

از دیگر مزایای پیاده‌سازی ERP صنعت پتروشیمی در بخش خرید و تدارکات پتروشیمی می‌توان به اتوماسیون کامل فرایند خرید شامل:

  • ایجاد فرایند کاملا مکانیزه درخواست خرید و تأییدات مرتبط با آن
  • پیش برد روند خرید کالا بر اساس آیین‌نامه معاملاتی مصوب به‌صورت کاملاً مستند و شفاف
  • مدیریت اقدامات لجستیکی سفارشات همچون گمرکات و ترخیص، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، بیمه، بازرسی محموله، مجوزات ورود و…

 و سایر فرایند های مرتبط با این موضوع در تمام واحد های سازمان نام برد.

این موضوع علاوه بر ارتقای سطح مستندسازی فعالیت‌ها و کاهش خطای انسانی در درج اطلاعات منجر به ایجاد شفافیت بیشتر اقدامات می‌شود. همچنین این موضوع این امکان را به مدیران واحدها می‌دهد تا بتوانند وضعیت تمام فعالیت‌ها را رصد نمایند.

شاید بتوان بزرگ‌ترین دستاورد این سطح از مستندسازی فعالیت‌ها را شناسایی گلوگاه‌ها و برآورد میانگین زمان انجام هر یک از گام های فرایندی و به دنبال آن امکان برنامه‌ریزی بر اساس این زمان‌ها به شمار آورد. دستاوردی که در صورت توجه جدی به آن می‌تواند منشأ صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی در این زمینه شود.

مستند سازی در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

مدیریت پروژه در ERP صنعت پتروشیمی و ERP نفت و گاز:

هرساله در صنعت پتروشیمی‌ اقدامات و پروژه‌های زیادی باهدف کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های سازمان انجام می‌پذیرد. لازم بذکر است که بر اساس میزان هزینه آن تحت عنوان TSR و پروژه پیگیری می‌شود. مدیریت عملکرد و پیشرفت این پروژه‌ها در کنار بررسی درخواست و تأییدات مرتبط با آنها حجم قابل‌توجهی از فعالیت‌های روزانه سازمان را در برمی‌گیرد.

بعلاوه ارزش ریالی پروژه‌ها و فعالیت‌های اصلاحی انجام شده در طول یک سال نیز سهم بزرگی از هزینه‌های پتروشیمی را تشکیل می‌دهد. به همین منظور استفاده از یک سیستم یکپارچه مدیریت پروژه‌ها و تمامی منابع مرتبط با آنها، بدون شک موجب افزایش بهره وری و سرعت اجرای هر یک از پروژه‌ها در کنار مدیریت صحیح هزینه‌های آنها خواهد شد.

 به‌ کارگیری ERP:

به‌کارگیری ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز در کنار حذف تأییدات کاغذی و افزایش سرعت انجام تأییدیه‌ها و بررسی‌های مالی و بودجه‌ای مرتبط با آن موجب افزایش شفافیت و سطح مستندسازی این فرایند خواهد شد.

این سطح از شفافیت و مستندسازی به درک بهتر وضعیت هر یک از پروژه‌ها و شناسایی گلوگاه‌های احتمالی آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد. همچنین به دلیل یکپارچه‌سازی ایجاد شده در بین تمام واحدهای سازمان علاوه بر مدیریت عملکرد و پیشرفت پروژه، امکان تعریف و مدیریت تمامی فعالیت‌های جانبی پروژه همچون درخواست خریدهای مرتبط با آن، مدیریت مالی پروژه، جذب و استخدام کارکنان پیمانی مرتبط با پروژه، مدیریت انبار پروژه و… در ذیل پروژه اصلی وجود خواهد داشت.

به‌این‌ترتیب که امکان رصد، برنامه‌ریزی و حتی شناسایی گلوگاه‌های تمامی فعالیت‌های مرتبط با این پروژه و تلاش در رفع آنها به طور یکپارچه وجود خواهد داشت. این خود می‌تواند صرفه‌جویی‌های جدی را در این زمینه به دلیل متمرکز بودن اطلاعات تمامی این فعالیت‌ها ایجاد نماید.

مدیریت پروژه در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

به‌طورکلی مدیریت محتواها بر اساس پروژه و ذخیره اطلاعات و تمامی محتواهای مرتبط با یک پروژه از جمله تمامی مستندات فنی و قانونی مرتبط با آن تحت عنوان آن پروژه، می‌تواند در بازیابی اطلاعات مرتبط به یک پروژه بسیار مؤثر باشد. همچنین این امکان را به مدیران می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی تمامی فعالیت‌ها و اطلاعات مرتبط با یک پروژه را مورد تحلیل قرار دهند.

به طور مثال الصاق و ردیابی سوابق پیمانکاران و ارزیابی‌های مرتبط با پروژه و پیمانکاران پروژه به مدیران سازمان این امکان را خواهد داد. تا در نتیجه با دید و اطلاعات بهتری نسبت به انتخاب پیمانکار و الزامات اجرایی پروژه‌های مشابه تصمیم‌گیری کنند.

مدیریت انبار (انبار قطعات) در صنعت پتروشیمی:

مدیریت انبار قطعات و مواد اولیه مرتبط با تولید همانند نگهداری و تعمیرات رابطه کاملاً مستقیمی بر عملکرد تولید پتروشیمی خواهد داشت. از همین رو اتصال این واحد به بخش بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات و تدارکات در کنار به‌کارگیری یک سیستم هوشمند دستاوردهای بزرگی را برای این واحد به ارمغان خواهد آورد.

برای مثال باتوجه‌به برآورد و به‌روزرسانی نرخ مصرف اقلام (و به‌تبع آن تعیین نقطه سفارش‌گذاری به‌صورت خودکار به‌وسیله سایر اطلاعات مرتبط با فرایند خرید و تدارکات) سیستم نسبت به سفارش‌گذاری این اقلام به میزان بهینه و در زمان مناسب اقدام خواهد کرد. لازم بذکر است که منجر به جلوگیری از خسارت‌های ناشی از نبود مواد از یک سو و جلوگیری از خواب سرمایه از سوی دیگر به میزان قابل‌توجهی خواهد شد.

بعلاوه با توجه‌ به دسترسی سیستم به تاریخ انقضای مواد فاسدشدنی، سیستم می‌تواند مدیریت و اولویت‌بندی بهتر و هوشمندانه‌تری در مصرف این اقلام، با توجه به درنظر گرفتن قوانین مدیریت موجودی داشته باشد.

مدیریت انبار در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

اما شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها و دستاوردهای بکار گرفته در این بخش را تعریف انبارهای پای‌کار برشمرد. با تعریف این انبارها موجودی قطعات و اقلام مصرفی پیش از مصرف واقعی مورد رصد قرار خواهد گرفت. این موضوع موجب جلوگیری از هدررفت منابع و سفارش‌گذاری مجدد خواهد شد. البته تا زمانی که قطعات به‌صورت واقعی مورد مصرف و نصب قرار نگرفته‌اند. حتی پس از خروج از انبار اصلی، به‌عنوان موجودی انبار در نظر گرفته می‌شوند و قابلیت پایش خواهد داشت.

1. ماژول مدیریت انبار (انبار محصول):

ERP صنعت پتروشیمی در این بخش نیز با تعریف موجودی انبار محصولات قابل فروش شامل انبار صادراتی، موجودی حاضر در کانتینرهای صادراتی و حتی موجودی در حال انتقال به سمت مشتری تمامی موجودی شرکت تحت کنترل قرار خواهد گرفت که این موضوع موجب مدیریت موجودی و جلوگیری از هدررفت سرمایه خواهد شد.

2. ماژول فروش:

از آنجایی‌که واحد بسته‌بندی بنا به تقاضای واحد فروش (که بسته به قوانین فروش سازمان می تواند متفاوت باشد. اما معمولا نشئت گرفته از تحلیل نیاز مشتریان و یا تحلیل نیاز بازار می باشد.) اقدام به تحویل بار به‌ صورت‌های متفاوت می‌کند. این امکان وجود دارد که با بهره‌گیری از ارتباط موجود بین واحدهای فروش، ترابری، بسته‌بندی در ERP پتروشیمی به شکل مطلوبی تمامی درخواست‌های خرید دریافت شده توسط واحد فروش به‌منظور بسته‌بندی برنامه‌ریزی شود.

از طرفی دیگر باتوجه‌به نوع این بسته‌بندی‌ها و زمان‌بندی انجام آنها برای ارسال به مشتری، اقدامات لجستیکی و ترابری متناظر با آنها برنامه‌ریزی و انجام شود تا ضمن صرفه‌جویی در زمان از تاخیر‌های احتمالی نیز جلوگیری شود.

در یک سامانه ERP صنعت نفت و گاز استاندارد، تمامی تراکنش های واحد فروش با هرنقطه از سازمان و مشتریان بصورت مکانیزه و فرایند محور و در بستر سامانه ERP قابلیت انجام را دارد.

3. ماژول منابع انسانی:

به‌طورکلی منابع انسانی و کیفیت خدمات ارائه شده در این واحد اثرگذاری مستقیمی بر عملکرد پرسنل سازمان و استخدام‌های آتی آن دارد. با به‌کارگیری یک سیستم نرم‌افزاری یکپارچه با سایر بخش‌های سازمان امکان مدیریت بهتر، کاراتر و درعین‌حال شفاف فعالیت‌های جاری منابع انسانی از قبیل: ایجاد و مدیریت درخواست‌های جذب، مدیریت درخواست‌های مرخصی و تعیین شیفت‌های کاری به‌صورت کاملاً دیجیتال وجود خواهد داشت.

منابع انسانی در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

مزیت دیگر این سیستم ذخیره و عدم حذف قوانین و دستورالعمل‌ها حتی پس از تغییر و ثبت نسخه جدید می‌باشد. این امکان را سازمان می‌دهد که به‌ راحتی به دستورالعمل‌های گذشته خود بازگردند. همچنین به طور موقتی تغییراتی را در آن لحاظ نمایند.

اما شاید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز را بهره‌گیری از خروجی اطلاعات بخش‌های دیگر مثل میزان فروش، تولید و… به‌منظور برآورد شاخص عملکرد افراد دانست.

به‌کارگیری این اطلاعات در برآورد شاخص امتیازدهی و عملکرد افراد منجر به شفافیت و عادلانه‌تر شدن روند امتیازدهی خواهد شد و از سوگیری‌های احتمالی افراد در اعطای امتیاز جلوگیری خواهد کرد. بعلاوه بدون شک به‌کارگیری این رویکرد منجر به افزایش عملکرد افراد خواهد شد. زیرا افراد شاهد رابطه‌ای کاملاً مستقیم و شفاف بین عملکرد و امتیاز دریافتی خود می‌باشند.

در انتها می‌بایست بیش‌ازپیش به یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های به‌کارگیری ERP یعنی ایجاد شفافیت و مستندسازی فعالیت‌ها اشاره بنمایم. لازم به ذکر است این دو دستاورد استقرار ERP به طور ویژه‌تری در واحد منابع انسانی به دلیل تعامل آن با تمامی کارکنان سازمان و تأثیر آن بر آینده شغلی افراد اهمیت می‌یابد.

4. ماژول نگهداری و تعمیرات:

واحد نگهداری و تعمیرات به دلیل اثر مستقیم آن بر کیفیت و عملکرد واحد بهره‌برداری می‌تواند تأثیر مستقیمی بر درآمدهای سازمان داشته باشد. در همین رابطه مزیت‌های ایجاد شده توسط ERP در این حوزه می‌تواند منشا صرفه جویی و افزایش بهره وری و درآمد های سازمان شود. برای مثال اتوماسیون فرایند دریافت تاییدات برای انجام یک اقدام نگهداری و تعمیرات،  موجب صرفه جویی در زمان و جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از تاخیر در انجام یک اقدام می شود.

ماژول نگهداری و تعمیرات ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

بعلاوه اتصال این ماژول به واحد انبارداری قطعات نیز می‌تواند در سرعت تهیه و آماده‌سازی قطعات مصرفی تأثیر بسزایی داشته باشد. در همین راستا باتوجه‌به امکان محاسبه متوسط زمان خرابی (MTTF)  و میانگین زمان بین دو خرابی(MTBF)  یک تجهیز می توان نسبت شروع فرایند تامین کالا در زمان مناسب اقدام نمود که این موضوع موجب جلوگیری از توقف های ناگهانی خطوط و خسارت های بعضا خیلی سنگین خواهد شد.

از دیگر دستاوردهای وجود نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات در بستر سیستم یکپارچه‌ای همچون ERP پتروشیمی می‌توان به امکان برنامه‌ریزی وظایف و تخصیص آنها به افراد بر اساس شیف و حضور افراد (باتوجه‌به مرخصی‌های گرفته شده) می‌باشد. این موضوع ناشی از اتصال این بخش به بخش منابع انسانی نرم‌افزار می‌باشد. همچنین مدیریت Work Order ها به صورت شماتیک و گرافیکی از قابلیت های پیشرفته این ماژول می باشد.

5. ماژول مدیریت بهره‌برداری:

برنامه‌ریزی و کنترل تولید از دیگر واحدهای کلیدی پتروشیمی می‌باشد و باتوجه‌به نرخ رقابتی فرآورده‌های پتروشیمی واکنش سریع این واحد به بازخوردهای واحد فروش و ایجاد محصول نهایی با گرید مورد تقاضای بازار بدون شک در سودآوری پتروشیمی‌ها تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

با اتصال تمامی سنجه‌های تولید به نرم‌افزار ERP پتروشیمی و یا  ERP صنعت نفت و گاز این امکان بوجود می آید تا علاوه بر نظارت دقیق بر میزان تولید و خروجی ها به بررسی دقیق عملکرد و شناسایی عقب ماندگی های احتمالی تولید پرداخت. مفاهیمی چون بالانس مواد، تجمیع لاگ شیت های بهره برداری بر روی سیستم ERP و  امکان تهیه گزارشات آنالیز روند اطلاعات، از امکانات مهمی است که می توان در صنعت نفت و گاز از این ماژول انتظار داشت.

مدیریت بهره برداری در ERP صنعت پتروشیمی و ERP صنعت نفت و گاز

در ادامه اگر این مطلب برای شما مفید بود، از شما دعوت می‌نماییم از مطالب زیر نیز دیدن فرمائید:

راه اندازی سیستم Raise indent در سیستم نفت

نرم افزار ERP چیست؟

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *