شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
نرم افزار نت (نگهداری و تعمیرات)

نرم افزار نت (نگهداری و تعمیرات)

معنای فنی نرم افزار نت یا سیستم نگهداری و تعمیرات که نرم افزار CMMS نیز نامیده می‌شود شامل بررسی عملکرد، سرویس، تعمیر یا تعویض دستگاه‌ها/قطعات لازم، تجهیزات، ماشین‌آلات، زیرساخت‌های ساختمان و تأسیسات پشتیبانی در تأسیسات صنعتی، تجاری، دولتی و مسکونی است.

نرم افزار نت یا مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟

نرم افزار نت و یا سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه‌ای ( CMMS )  که همچنین به‌عنوان سیستم اطلاعات مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه‌ای (CMMIS) نیز شناخته می‌شود، یک بسته نرم‌افزاری است که یک پایگاه‌داده رایانه‌ای از اطلاعات مربوط به عملیات نگهداری و تعمیرات سازمان را نگهداری می‌کند.

این اطلاعات برای کمک به کارکنان نگهداری و تعمیرات در انجام کارهای خود به طور مؤثرتر (به‌عنوان‌مثال تعیین اینکه کدام ماشین‌ها به نگهداری و تعمیرات احتیاج دارند و در کدام انبارها قطعات یدکی موردنیاز را دارند) و برای کمک به مدیریت در تصمیم‌گیری آگاهانه (به‌عنوان‌مثال محاسبه هزینه تعمیر خرابی ماشین در مقابل نگهداری پیشگیرانه برای هر دستگاه، منجر به تخصیص بهتر منابع می‌شود) قابل‌استفاده می‌باشد.

عکس دوم نرم افزار نت یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات است که به نام نرم افزار cmms نیز شناخته میشود

از داده‌های نرم افزار نت ( نرم افزار CMMS ) همچنین ممکن است برای تأیید انطباق قوانین و استاندارد های نگهداری و تعمیرات استفاده شود؛ برای کنترل صحیح نگهداری از تأسیسات، اطلاعات برای تجزیه‌وتحلیل آنچه که اتفاق می‌افتد، استفاده می گردد. همچنین این امر اگر به صورت دستی انجام پذیرد، به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.

CMMS همچنین امکان ثبت سوابق، پیگیری وظایف تکمیل شده و تعیین شده را به‌موقع و با صرفه اقتصادی بالایی فراهم می‌کند. با به رسمیت شناختن این موضوع، سازمان‌ها استفاده از CMMS را برای کنترل و سازماندهی بهتر مدیریت نگهداری و تعمیرات آغاز کرده‌اند.

عکس متن نرم افزار نت یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات است که به نام نرم افزار cmms نیز شناخته میشود

نگهداری چندوجهی:

نرم افزار CMMS همچنین ویژگی‌های نگهداری چندوجهی را ارائه می‌دهد که تمامی صنایع را پوشش می‌دهد. تأسیسات، ناوگان‌های حمل‌ونقل یا لجستیک، بیمارستان‌ها، صنایع ورزشی و بسیاری موارد دیگر که هر نوع تجهیزات / دارایی تحت تعمیر و نیاز به تعمیر دارند، جزو این دسته هستند.

با پیشرفت فن‌آوری و افزایش رقابت، امروزه شرکت‌های بیشتری در حال استفاده از CMMS در مقابل استفاده از روش‌های دستی برای ردیابی و سازماندهی اطلاعات هستند. 

اجزای متداول نرم افزار نت ( CMMS ):

  • مدیریت داده‌های تجهیزات
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  • تعمیرات قابل‌پیش‌بینی
  • سیستم سفارش کار
  • برنامه‌ریزی
  • مدیریت فروشنده
  • کنترل موجودی
  • خرید
  • بودجه‌بندی
  • پیگیری دارایی

نرم افزار نت ( نرم افزار CMMS ) ممکن است توسط هر سازمانی که باید نگهداری و تعمیرات تجهیزات و دارایی‌ها را انجام می‌دهند، استفاده گردد. برخی از محصولات CMMS بر بخش‌های خاصی از صنعت تمرکز دارند (به‌عنوان‌مثال نگهداری ناوگان خودرو یا امکانات بهداشتی) اما معمولا سایر محصولات باهدف استفاده جامع تر ارائه می‌شوند.

بسته‌های CMMS می‌توانند گزارش وضعیت (جزئیات یا خلاصه‌ای از فعالیت‌های نگهداری) را ارائه دهند. هرچه این نرم‌افزار گسترده‌تر باشد، امکانات تجزیه‌وتحلیل گسترده‌تری نیز در دسترس سازمان قرار می‌دهد.

سیستم نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پردازش ابری

بسیاری از نرم‌افزارهای  CMMS می‌توانند مبتنی بر cloud  باشند، به این معنی که در یک سرور خارج از سازمان شما میزبانی ‌شود. در این حالت نیاز به تامین سخت افزار های لازم برای اجرای یک سامانه نگهداری و تعمیرات در داخل سازمان نیست.

محاسبات ابری در نرم افزار نت یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات است که به نام نرم افزار cmms نیز شناخته میشود

تاریخچه CMMS

قبل از CMMS ، دستیابی به دید متمرکز و پویا و مدیریت خودکار روند تعمیرات و نگهداری عملی نبود زیرا اطلاعات نگهداری در پرونده‌های کاغذی و یا در فایل‌های اکسل پراکنده می‌شد.

اولین نسخه‌های CMMS در دهه 1960 ابداع گردید و به طور معمول توسط شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شد. تکنسین‌ها از کارت‌های پانچ و رایانه‌های اصلیIBM برای اطلاع از رکوردهای رایانه‌ای و پیگیری وظایف نگهداری استفاده می‌کردند. در دهه 1970 ، کارت‌های پانچ جای خود را به چک‌لیست‌هایی دادند که در پایان شیفت‌های خود توسط تکنسین‌ها وارد سیستم‌های CMMS می‌شدند.

CMMS در سال‌های 1980 و 90 با کوچک‌تر شدن، مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن، توزیع بیشتر و اتصال هرچه بیشتر رایانه‌ها شیوع بیشتری در مشاغل کوچک و متوسط به دست آورد. در دهه 1990 CMMS شروع به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های محلی نمود.

دهه 2000 ظهور اینترانت‌ها و اتصال تحت وب بود که قابلیت‌های CMMS را به طیف وسیعی از دستگاه‌های تلفن همراه، برنامه‌های کاربردی میدانی و سایت‌های عملیاتی گسترش داد.

آخرین نسل CMMS نیز مبتنی بر ابر می‌باشد که دارای عملکرد بهتر، اجرای سریع‌تر، نگهداری و تعمیرات آسان‌تر و امنیت اطلاعات بیشتر است.

مزایای CMMS چیست؟

  • قابلیت مشاهده دارایی:

اطلاعات متمرکز در پایگاه‌داده CMMS ، مدیران و تیم‌های نگهداری و تعمیرات را قادر می‌سازد تا هنگام خرید دارایی، انجام تعمیر و نگهداری، تعداد دفعات خرابی، قطعات استفاده شده، رتبه‌بندی کارایی و موارد دیگر، بلافاصله اطلاعات کاملی از وضعیت موجود خود به دست آورند.

  • دید گردش کار:

داشبورد مدیریتی که سیستم در اختیار شما قرار می‌دهد را می‌توان با تکنسین و سایر نقش‌ها تنظیم کرد تا وضعیت و پیشرفت را در زمان واقعی ارزیابی کند. با استفاده از این سیستم، تیم‌های نگهداری و تعمیرات می‌توانند به‌سرعت کشف کنند که دارایی در کجای سازمان قرار دارد، به چه چیزی نیاز دارد، چه کسی و چه زمانی باید روی آن کار کند.

  • اتوماسیون:

خودکار کردن کارهای دستی مانند سفارش قطعات، تمدید موجودی MRO، مدیریت شیفت‌ها، جمع‌آوری اطلاعات برای ممیزی‌ها و سایر وظایف اداری باعث صرفه‌جویی در وقت، کاهش خطاها، بهبود بهره‌وری و تمرکز تیم‌ها بر وظایف نگهداری (و نه اداری) می‌شود.

  • فرایندهای ساده:

توسط این نرم‌افزار می‌توان فرایندهای کاری را توسط همه طرف‌های درگیر مشاهده و پیگیری کرد، جزئیات را می‌توان در تجهیزات پرتابل مثل تلفن همراه به اشتراک گذاشت تا کار در این زمینه را با مراکز عملیاتی هماهنگ کند. توزیع و استفاده از مواد و منابع می‌تواند اولویت‌بندی و بهینه‌سازی شود.

  • مدیریت نیروی کار میدانی:

مدیریت نیروی کار داخلی و خارجی می‌تواند پیچیده و پرهزینه باشد. قابلیت‌های CMMSمی‌تواند تیم‌های داخلی و مشارکت‌های خارجی را متحد و مقرون‌به‌صرفه کنند. آخرین راه‌حل‌هایCMMS پیشرفت‌هایی در زمینه روش های اتصال، حرکت پذیری و بلاک‌چین برای تبدیل عملیات در این زمینه ایجاد کرده است.

  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه:

داده‌های CMMS ، دپارتمان نگهداری و تعمیرات را قادر می‌سازد تا از یک رویکرد واکنشی به یک رویکرد پیش فعال حرکت کند، بر این مبنا می‌توان استراتژی پیشرفته نگهداری دارایی را توسعه داد. داده‌های حاصل از فعالیت‌های روزمره و همچنین حسگرها، کنتورها و سایر ابزارهای اینترنت اشیا می‌توانند بینشی در مورد فرایندها و دارایی‌ها ارائه دهند، اقدامات پیشگیرانه را اطلاع دهند و هشدارها را قبل از خرابی یا عملکرد پایین دارایی‌ها ایجاد کنند.

  • سازگاری و انتقال دانش:

اسناد، کتابچه‌های راهنمای تعمیرات و روش‌های نگهداری می‌توانند در CMMS ذخیره شده و با دارایی‌های مربوطه مرتبط شوند. به‌دست‌آوردن و حفظ این دانش، رویه‌ها و طرز کار مداومی ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود دانش به‌جای اینکه با پرسنلی که از آنجا بیرون می‌روند از بین برود، به تکنسین‌های جدید منتقل شود.

  • مدیریت انطباق:

ممیزی‌های انطباق می‌تواند برای عملیات نگهداری و تعمیرات و مشاغل پرمصرف به‌طورکلی مختل شود. داده‌های CMMS با تولید پاسخ و گزارش متناسب با خواسته‌های حسابرسی، این امر را به طور گسترده‌ای آسان می‌کند.

  • محیط‌زیست، ایمنی و بهداشت:

مدیریت انطباق CMMS، گزارش مرکزی برای نگرانی‌های ایمنی، بهداشتی و زیست‌محیطی را ارائه می‌دهند. هدف این امر، کاهش خطر و حفظ یک محیط عملیاتی ایمن است. CMMS می‌تواند تحقیقاتی را برای تجزیه‌وتحلیل حوادث یا نقص‌های تکرارشونده، قابلیت ردیابی حادثه و اقدامات اصلاحی و مدیریت تغییر روند انجام دهد.

لوگو ایلیا

ما در ایلیا با ارائه لایسنس معتبر به نام سازمان شما از شرکت فوکس و نهادینه کردن دانش فنی این نرم‌افزار در شرکت خود توانایی پشتیبانی با قابلیت اطمینان حداکثری این نرم‌افزار توسط تیم فنی داخل شرکت را ایجاد کرده‌ایم.

لایسنس در نرم افزار نت یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات است که به نام نرم افزار cmms نیز شناخته میشود

نرم‌افزار نت یا مدیریت نگهداری و تعمیرات Focus

راهکارهای ERP شرکت Focus Softnet دارای نرم افزار نت (ماژول مدیریت نگهداری و تعمیرات) جامعی است که به سازمان شما کمک می‌کند تا بهره‌وری عملیاتی در صنعت خود را افزایش دهید.این راهکار با درنظر گرفتن انواع وجوه مختلف فرایندی در حوزه نگهداری و تعمیرات، کاملترین فرایند جامع یک سیستم نگهداری و تعمیرات را عرضه می دارد.

همچنین این سامانه با توجه به امکانات و زیر ساخت مدرن خود، راحتی کاربران در استفاده با حداقل منابع مورد نیاز را به همراه می آورد.

جوایز دریافتی Focus ERP از سازمان‌های معتبر در سال 2021

ویژگی‌های کلیدی نرم‌افزار نت (نرم افزار مدیریت و نگهداری) Focus

  • جداول مدیریت زمان‌بندی بصورت آنلاین
  • چک لیست
  • مدیریت سرویس های دوره ای دستگاه
  • تنظیم فرایندهای داخلی با نرم‌افزار برای کنترل

ماژول مدیریت نگهداری و تعمیرات Focus شامل برنامه‌ریزی، ارسال و تولید سفارش‌های خدمات، ردیابی تخصص کارکنان و فاکتورهای خدمات است. همچنین با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به‌راحتی بررسی کرد که آیا خدمتی بر اساس ضمانت ارائه شده است یا خیر.

ماژول مدیریت نگهداری و تعمیرات Focus به کاربران این امکان را می‌دهد تا عملیات روزمره را به همراه نظارت بر تجهیزاتی که نیاز به نگهداری دارند به‌سهولت انجام دهند، از طریق خدمات تأیید یکپارچه از خدمات کیفیت مشتری اطمینان حاصل کرده و گزارش‌های جامع تجزیه‌وتحلیل مدیریت را به دست آورند.

همین حالا درخواست مشاوره رایگان نرم افزار خود را ثبت کنید.
در کوتاه ترین زمان کارشناسان ما پاسخگوی درخواست شما خواهند بود.

چرا صنایع به نرم افزار نت ( نرم افزار تعمیرات و نگهداری ) نیاز دارند؟

  • چک‌لیست خدمات

اطمینان خاطر از این‌که هیچ بخشی از عملکرد سرویس از طریق چک‌لیست‌های حساس موجود نادیده گرفته نمی‌شود.

  • سرویس دوره‌ای تجهیزات

برنامه‌ریزی و شروع به نگهداری و تعمیرات برای هر تجهیزات با جزئیات اینکه کدام تجهیزات در چه زمانی نیاز به سرویس دارد.

  • SLA، سطح خدمات و نگهداری

اطمینان از سطح خدمات و نگهداری واکنشی و همچنین آغاز نگهداری پیشگیرانه برنامه‌ریزی‌شده در صورت لزوم.

  • مدیریت ارتباط با مشتری

بهبود روابط با مشتریان، ارائه پشتیبانی قوی و قابل‌اعتماد

  • گزارش‌های هوشمند

گزارش‌های دقیق و شخصی به صورت خلاصه کامل از تجارت

  • برنامه‌ریزی و مدیریت نیروی انسانی

ساده‌سازی مدیریت نیروی انسانی با ابزارهای ردیابی ساده حضوروغیاب خودکار و مدیریت جدول زمان برای همه تکنسین‌ها

  • مدیریت موجودی

کنترل موجودی لوازم‌یدکی و قطعات

  • حسابداری و صورت‌حساب

نرم‌افزار حسابداری مجتمع

چگونه نرم افزار نت ( نگهداری و تعمیرات ) می‌توانست از حادثه پالایشگاه تهران جلوگیری کند؟

مقالات مرتبط
10 نظر
محسن ایمانی

بسیار عالی و جامع

alireza

ممنونم از شما دوست عزیز

محسن عبادی

خیلی جالب بود
اطلاعات بیشتر میتونم داشته باشم؟

alireza

سلام لطف کنید فرم داخل برگه در قسمت درخواست مشاوره رو پر کنید

علیخانی

اطلاعات کافی بود لطفا برای جلسه دمو هماهنگ فرمایید

alireza

لطف کنید فرم داخل برگه در قسمت درخواست مشاوره رو پر کنید

rostamzade

اطلاعات جالبی بود ممنونم

alireza

ممنونم از شما دوست عزیز

علیرضا

چطور میتونم دموی سیستم شما رو داشته باشم؟

alireza

سلام لطف بفرمائید فرم درخواست دمو را از طریق لینک زیر تکمیل فرمائید:
https://ilia-erp.com/%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d9%85%d9%88/

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *