شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
مدیریت سرمایه انسانی (HCM)

مدیریت سرمایه انسانی (HCM)

مدیریت سرمایه انسانی (HCM) چیست؟

در اصل مدیریت سرمایه انسانی (HCM) عملکردهای اداری سنتی بخش‌های منابع انسانی، استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد، غرامت و مدیریت عملکرد را به فرصت‌هایی برای ایجاد مشارکت، بهره‌وری و ارزش تجاری تبدیل می‌کند. HCM نیروی کار را چیزی بیش از هزینه انجام کار می‌داند. منابع انسانی سازمان دارایی اصلی کسب‌وکار است که ارزش آن را می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری و مدیریت استراتژیک به حداکثر رساند، دقیقاً مانند هر دارایی دیگر.

تعریف مدیریت سرمایه انسانی

اصطلاح HCM می‌تواند هم به یک استراتژی تجاری و هم مجموعه‌ای از برنامه‌های مدرن فناوری اطلاعات و سایر فناوری‌هایی که برای اجرای آن استراتژی استفاده می‌شود، اشاره داشته باشد. اگرچه گاهی اوقات به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما اصطلاحات مربوط به HR، HRMS و HRIS دارای تفاوت‌های ظریف هستند. رشد انفجاری در تجارت الکترونیک، آن را به ابزاری فزاینده باارزش و حتی ضروری تبدیل کرده است.

HR:

به مجموعه عملکردهای سنتی مدیریت کارکنان اشاره دارد که شامل استخدام، مدیریت شغل و موقعیت، انطباق جهانی منابع انسانی و گزارش‌گیری است.

HCM:

همان فرایندها را شامل می‌شود، اما شامل پاداش نیروی کار و استعداد و مدیریت نیروی کار نیز می‌شود.

مدیریت استعداد:

به مدیریت استراتژیک استعدادها در طول چرخه عمر استعدادها اشاره دارد. این امر شامل تأمین منابع و جذب داوطلبان، مدیریت هدف و عملکرد، یادگیری و پیشرفت شغلی، بررسی استعدادها و مدیریت جانشینی آنها است.

پاداش نیروی کار:

به کلیه عملکردهای منابع انسانی گفته می‌شود که پاداش‌های پولی یا غیر پولی از جمله غرامت، مزایا یا حقوق و دستمزد را مدیریت می‌کنند.

مدیریت نیروی کار:

کلیه توابع سرمایه انسانی را شامل می‌شود که مربوط به مدیریت زمان مثبت و منفی از جمله مدیریت زمان و کار و غیبت است.

HRMS:

به مجموعه برنامه‌ها و سایر فناوری‌هایی گفته می‌شود که فرایندهای سرمایه انسانی را در طول چرخه عمر کارمندان به‌صورت خودکار پشتیبانی می‌کنند. نکته: درحالی‌که اصطلاحات HCM و HRMS اغلب به طور مترادف استفاده می‌شوند، HCM تأکید ویژه‌ای بر رویکرد استراتژیک مدیریت کارکنان دارد.

HRIS:

به ثبت سوابق کارمندان اداری گفته می‌شد. در حال حاضر اصطلاح HRMS تا حد زیادی جایگزین موارد فوق شده است. در عمل، HRMS و HRIS در واقع اصطلاحاتی قابل تعویض هستند.

Human-Capital-02

تاریخچه سیستم‌های مدیریت سرمایه انسانی

اصطلاح “سرمایه انسانی” برای اولین‌بار در دهه 1950 و 60 به‌عنوان رایانه برای سرعت بخشیدن به اتوماسیون که از عصر صنعتی یک آغاز شده بود، استفاده شد. اقتصاددانان و بازرگانان، کارمندان را نه به‌عنوان واحدهای قابل تعویض که کارهای معمول را انجام می‌دهند. بلکه به‌عنوان کارکنان دانش با مهارت‌ها و استعدادهای خاص مشاهده می‌کردند که می‌تواند رشد تجارت را تقویت کند. 

جای تعجب نیست که با اوج‌گیری اینترنت در اواخر دهه 1990 این اصطلاح دوباره به شهرت رسید. راهکارهای جدید به‌سرعت در حال خودکارسازی مجموعه‌ای کاملاً جدید از فرایندهای تجاری بودند. درحالی‌که اینترنت نحوه کار و همکاری کارفرمایان و مدیران را تغییر داد. همه این تغییرات به این معنی بود که رهبران نیروی کار باید نحوه جذب و حفظ استعدادها را در مجموعه‌ای از نقش‌های شغلی که در حال تحول هستند را تغییر دهند. این دهه را می‌توان عصر طلایی HCM نامید.

فناوری‌های جدید دیجیتال رهبران سرمایه انسانی را قادر می‌ساخت تا یک جذب کارمند شخصی‌سازی‌شده را در سازمان و تحت معیارهای جهانی تجربه کند. در همان زمان، فناوری‌های نوظهور، مانند اتوماسیون داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی‌شده و هوش مصنوعی (AI)، نوآوری‌های جدیدی را برای درک، مدیریت، ایجاد و جذب نیروی کار اضافه کردند و رهبران منابع انسانی مجموعه کاملاً جدیدی از ابزارها را داشتند که می‌توانستند ارزش نیروی کار خود را به حداکثر برسانند، از استخدام‌های هوشمند مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و حفظ شخصی‌سازی گرفته تا جبران خسارت. 

سیستم مدیریت سرمایه انسانی ابری چیست؟ (Cloud HCM)

مدل‌های ابری و نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس SaaS به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به حالت عادی جدید در فناوری‌های HCM هستند. رویکرد ابری سرعت بکار گیری را افزایش می‌دهد، هزینه‌های متغیر سرمایه را به هزینه‌های عملیاتی ثابت و شفاف تبدیل می‌کند، هزینه‌های IT را کاهش می‌دهد و با سرعت بخشیدن و ساده‌سازی مسیرهای ارتقا، چابکی را در سازمان به وجود می‌آورد. اگرچه بسیاری از ارائه‌دهندگان SaaS HCM وجود دارند، اما همه آنها یکسان نیستند. در ارزیابی فروشندگان و راه‌حل‌ها، سازمان‌ها باید سؤالات کلیدی را بپرسند زیرا آنها نه‌تنها توانایی‌های HCM موردنظر امروز، بلکه مواردی را که در آینده به آنها نیاز دارند را باید در نظر بگیرند. 

  • آیا ارائه‌دهنده خدمات در درازمدت حضور خواهد داشت؟
  • آیا ارائه‌دهنده بر نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند؟
  • آیا ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند داده‌های بسیار حساس کارمندان را ایمن کند؟
  • آیا ارائه‌دهنده می‌تواند به دلایل قانونی داده‌ها را در مکان‌های خاص کشور نگه دارد؟
  • آیا می‌توانید در مورد مسیر و زمان ارتقا خود تصمیم بگیرید؟
  • آیا قادر خواهید بود فرایندهای منابع انسانی را با ERP ، CRM و سایر فرایندهای تجاری به‌سرعت و به‌راحتی ادغام کنید؟

آینده HCM

واضح است که فناوری، دنیای کار را همان طور که می‌دانیم همواره مورد تغییر قرار می‌دهد. فناوری‌های جدید در حال تغییر استراتژی‌های تجاری، حذف برخی نقش‌های شغلی و ایجاد فرصت‌های کاری جدید هستند. اما درحالی‌که ساختارهای سلسله مراتبی سنتی در حال تغییر است، نیروی کار نیز در حال تبدیل‌شدن به شبکه‌های مسطح و چابک‌تری از تیم‌ها، متحرک‌تر، جهانی و متنوع‌تر می‌باشد.

HCM نیز به‌سرعت در حال تکامل است. انتظار می‌رود در آینده نیز سرعت بیشتری در پذیرش فناوری‌های شناخته شده مانند SaaS و تلفن همراه و همچنین فناوری‌های پیشرفته از یادگیری ماشین گرفته تا هوش مصنوعی مشاهده کنیم. تلفن همراه با توانمندسازی سرمایه انسانی و همچنین کارگران و مدیران با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، تعامل و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. همچنین بات چت‌ها با پاسخ سریع‌تر و کارآمدتر به سازمان شما خدمات ارائه می‌دهند. 

هوش مصنوعی چیزی را به شما هدیه می‌کند که از نظر انسانی امکان‌پذیر نیست، مانند استخراج سریع هزاران رزومه و نقاط داده برای یافتن نامزدهای مناسب. 

  

مزایای اصلی یک راه‌ حل قدرتمند HCM:

جذب و حفظ استعداد

با تهیه سریع و جذب کارمندان مناسب، سرعت و کیفیت استخدام را افزایش دهید. شما می‌توانید تعامل با زندگی کاری را افزایش دهید که به انگیزه کارکنان کمک می‌کند و تجربه کارمندی برتر را ارائه می‌دهد. همچنین با فراهم‌آوردن فرصت‌های یادگیری و رشد حرفه‌ای، استعداد را حفظ کرده و پرورش دهید. 

بهینه‌سازی هزینه‌های نیروی کار

با استفاده از سیستم مناسب مدیریت سرمایه‌های انسانی شما می‌توانید با اختصاص ترکیبی مناسب از پاداش‌های پولی و غیر پولی، هزینه‌های اضافی را از هزینه‌های سودده متمایز کنید، زمان و نیروی کار را برنامه‌ریزی و هزینه‌های مربوطه را مدیریت کنید، هزینه‌های پروژه‌های خاص و سایر هزینه‌ها را حفظ کنید و فرهنگ پرداخت برای عملکرد را ایجاد کنید.  

چابکی در پاسخ به تغییر

با استفاده از سیستم مناسب مدیریت سرمایه‌های انسانی شما می‌توانید استراتژی مردم را با استراتژی تجارت همسو کنید، با بینش قدرتمند، فرسایش نیروی کار را پیش‌بینی کنید، نیروی کار را به‌سرعت با تغییرات سازمانی تنظیم کنید و پردازش سرمایه انسانی برای پاسخگویی به نیازهای منحصربه‌فرد را انجام دهید.    

اجزای اصلی یک سیستم مدیریت سرمایه انسانی:

  • سرمایه انسانی 
  • چرخه حیات کارمندان 
  • منابع انسانی استراتژیک 
  • تحویل خدمات منابع انسانی
  • تعامل با کارمندان

focus hcm

نرم‌افزار Focus HCM

نرم‌افزار مدیریت سرمایه انسانی Focus برای تمامی سازمان‌ها در سطح کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده است. این نرم‌افزار دارای یک رابط کاربری تعاملی می‌باشد که جهت انجام تمامی امور سرمایه انسانی سازمان شما، به‌راحتی قابل تنظیم است. تمامی امور سرمایه انسانی سازمان شما از حضور و عملکرد پرسنل تا استخدام و پردازش بر روی داده‌های شما توسط این نرم‌افزار صورت می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است این نرم‌افزار قابلیت اجرا بر روی پلتفرم ابری را نیز دارا می‌باشد که در صورت درخواست سازمان شما انجام می‌پذیرد.   

ویژگی‌ها و عملکردهای قدرتمند نرم‌افزار HCM Focus

اطلاعات استخدامی:

شامل فهرست کاملی از اطلاعات کارمندان

استخدام و جذب نیرو:

فرایند جذب نیروی اتوماتیک جهت سرعت بخشیدن به روند جذب

مدیریت سوابق:

ذخیره اسناد به همراه همه جزئیات مربوط به کارمندان (آدرس، شماره تأمین اجتماعی، وضعیت تأهل و غیره)

پرداخت‌ها و مالیات:

محاسبه خودکار حقوق و دستمزد بر اساس تعیین کارمند، مشخصات شغلی، ساعت کار و غیره 

مدیریت مالی:

مدیریت و نظارت بر پرداخت حقوق کارمندان جهت اطمینان از پرداخت به‌موقع به کارمندان   

گزارش‌ها و تجزیه‌وتحلیل:

داشبورد تعاملی با چندین فیلتر برای تولید گزارش در قالب‌های موردنیاز

مدیریت زمان و حضور:

ردیابی حضوروغیاب به‌صورت خودکار، زمان‌بندی شیفت کارمندان و ساعت کار

حسابداری:

کنترل کلیه هزینه‌های عملیاتی

مدیریت:

  • وام‌های داده شده به سرمایه‌های انسانی
  • کامل وام در سیستم از زمان تقاضا، موافقت، پرداخت، بازپرداخت و تسویه
  • اسناد و اوراق ضمانت وام‌های پرداخت شده

خدمات مخصوص کارمند:

در این سیستم خدمات رفاهی خاصی برای استفاده پرسنل از سیستم در قالب ماژول ESS فراهم گردیده است:

  • ثبت درخواست‌های مرخصی، دوره آموزشی و … در داشبورد پرسنلی
  • نمایش تقویم آموزشی
  • سیستم خودارزیابی پرسنل
  • دریافت فیش حقوقی
  • امکان ایجاد گزارش‌های سالانه و به‌روز

خدمات رفاهی منابع انسانی:

  • ایجاد نامه‌ها، هشدارها و سایر موارد ارتباطی سازمان
  • اختصاص اموال به پرسنل
  • ثبت هزینه‌های مستقیم پرسنلی در سیستم یکپارچه مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزار Outlook برای هشدارها، اعلان‌ها و جلسات
  • تنظیمات کاربری و تأییدیه‌ها توسط پست الکترونیک     
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *