شرکت توسعه یکپارچه ایلیا
افزایش سودآوری در تولید با FOCUS-ERP

افزایش سودآوری در تولید با FOCUS-ERP

چگونگی افزایش سودآوری تولید با ERP

واحدهای تولیدی همواره با مشکلاتی از قبیل:

نبود یکپارچگی داخلی، نامناسب بودن، مدیریت، موجودی و اشکالاتی در جریان کارها که احتمال تبدیل به حفره‌های بزرگ را دارند دچار اختلال می‌شوند. عدم انعطاف‌پذیری در عملیات، نبود برنامه‌ریزی مشخص و گردش کارهای کند و معیوب منجر به نارضایتی مشتریان می‌شود. البته تمام این موضوعات به نوبه‌ی خود می‌تواند باعث شکست کسب‌وکار شما شود. اگرچه، شما با استفاده از یک، ERP مناسب این توانایی را خواهید داشت تا منابع خود را مدیریت کنید تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و ریسک شکست را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

حتما بخوانید: نرم افزار ERP چیست؟

سیستم‌های ERP از چند دهه گذشته تاکنون بسیار مورد توجه واحدهای تولیدی قرار گرفته‌اند. البته در گذشته ERPها تنها چند صنعت خاص را پوشش می‌دادند. اما اکنون تمامی صنایع را زیر پوشش خود قرار می‌دهند. در واقع امروزه به دلیل اینکه تأمین‌ کننده‌های بزرگ ERP با نسخه‌های سفارشی‌سازی شده وارد بازار این صنعت شده‌اند، ERP ها تقریبا تمامی فرایندهای صنایع تولید را پوشش می دهند.

شفافیت و کنترل عملیاتی

سیستم ERP برای مدیران شفافیت در امور و کنترل راحت‌تر در تمامی مراحل را به همراه خواهد داشت. همچنین این قابلیت را به کاربران خواهد داد که در هر بخش از سازمان بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود در بخش‌های دیگر سازمان دسترسی داشته باشند. این امر باعث می‌شود تا افراد بتوانند تصمیمات آگاهانه و بموقعی را بگیرند.

استفاده بهینه از منابع و کاهش، هزینه‌ها

ERP فرایندهای زمانبر و دستی سازمان را به فرایندهایی اتوماتیک و آسان تبدیل می‌کند. ٍERPها با قراردادن اطلاعات درست و مورد نیاز هر فرد باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شوند.  ERPها با قابلیت برنامه‌ریزی خود به شما امکان این را خواهند داد که تولید خود را تا حداکثر ظرفیت بالا ببرید.

این نرم‌افزار به شما این امکان را نیز می‌دهد تا موجودی خود را ردیابی کنید و در هر لحظه از میزان دقیق آن اطلاع داشته باشید. بنابراین خواهید توانست تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. این امر تا حد زیادی به ذخیره‌سازی اقلام موجود در انبار کمک خواهد کرد و هزینه‌های انبار را کاهش خواهد داد. بنابراین با استفاده از یک ERP شناخته شده مدیران این توانایی را خواهند داشت تا هزینه‌ها را کاهش دهند، خرابی ماشین‌آلات را پیش‌بینی کنند و بهینه‌سازی منابع را پیش رو داشته باشند.

افزایش رضایت مشتریان با تحویل بموقع

تحویل بموقع محصولات به‌عنوان یکی از معیارهای کلیدی در تولید تلقی می‌شود. همیشه دلیل اصلی نارضایتی مشتریان عدم تحویل بموقع است. تأخیر در تحویل تحت تأثیر عوامل زیادی است که در صورت عدم وجود ERP تبدیل به مشکلی خواهد شد که فراتر از کنترل مدیریت خواهد بود. بااین‌حال، با یک ERP، واحدهای تولید قادر به تهیه برنامه‌های دقیق تولید، کنترل کامل موجودی و تسهیل در زمان‌بندی خواهند بود. این امر باعث هماهنگی با کانال‌های تولید خواهد شد که تحویل بموقع را به همراه خواهد داشت.

البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که گرچه ERP می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در تولید را پوشش دهد اما تنها راه‌اندازی آن کافی نیست صاحبان کسب‌وکارها و مدیران باید ارائه‌دهندگانی را انتخاب کنند که تجربه کافی در صنعت آن‌ها را داشته و بتواند نرم‌افزار را بر اساس نیازهای آن سازمان سفارشی کند. فقط در این صورت است که ERP توانایی حل کردن چالش‌های موجود در سازمان شما را خواهد داشت و برنامه‌ریزی مناسبی برای شما ارائه خواهد داد.

 

شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم افزار ERP در ایران و جهان:

سامانه‌های ERP در بازار کسب و کار جهانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. در کشورمان نیز این سامانه‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند و هر روزه سازمان‌های جدیدی به لیست مشتریان این سامانه می‌پیوندند.

از بین شرکت‌های بزرگ در جهان که این سیستم‌ها را ارائه می‌دهند می‌توان به شرکت‌های SAP Microsoft، Oracle و Focus Softnet اشاره کرد.

 

مزایا و معایب شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده نرم افزار ERP چیست:

برخلاف تفکر عمومی که نرم‌افزارهای خارجی موفقیت چندانی در بالابردن سرعت کارایی شرکت‌های داخلی نداشته است. این نکته لازم به ذکر است که نرم‌ افزار ERP خارجی به دلیل اینکه بر پایه فرایندهای استاندارد جهانی بنا شده‌اند و تجربه پیاده‌سازی موفق در صنایع مختلفی در مقیاس جهانی را دارا هستند. در صورت پیاده‌سازی مناسب و اصولی، می‌توانند به موفق‌ترین سامانه‌ها در کشور بدل شوند.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته توسط کارشناسان، مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت پروژه‌ها عدم آگاهی سازمان‌ها از تفاوت میان MIS و ERP و روند اجرایی متفاوت آنهاست.

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم ارائه لایسنس و عدم پشتیبانی مناسب از نرم‌افزارهای خارجی و عدم دسترسی به این شرکت‌ها جهت اعمال تغییرات در نرم‌افزار به دلیل تحریم‌های بین‌المللی می‌باشد.

یکی دیگر از دلایل مهم شکست، بومی نبودن و عدم تطابق نرم‌ افزار ERP خارجی با کسب و کار کشورمان ایران است. که این امر نیز در شرکت توسعه یکپارچه ایلیا با استفاده از نیروی آموزش‌دیده متخصص و بومی‌سازی نرم‌افزار توسط تیم فنی و مهندسی داخلی ایلیا مرتفع گردیده است. این پروسه بومی سازی با موفقیت در ایران انجام پذیرفته است.

جوایز دریافتی Focus ERP از سازمان‌های معتبر در سال 2021

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *